Show simple item record

Development of reading literacy in elementary school education (comparison between Norway and Czech Republic
dc.contributor.advisorTomková, Anna
dc.creatorStolařová, Daniela
dc.date.accessioned2017-05-18T13:57:45Z
dc.date.available2017-05-18T13:57:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/60506
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to compare current approaches to the development of reading skills at the primary school level in Czech Republic and Norway. In the thesis are staked out the terms of reading (čtenářství) and reading literacy. Further there is comparison of the PIRLS research results and marginally the PISA-reading literacy part results. The topic is implanted in the context of the school reform in Czech Republic and Norway. The thesis includes a brief characterization of Norwegian school system. The foundation of this thesis is that the current level of reading literacy in Norwegian schools is similar to the Czech ones. The thesis gives answers to questions: Which approaches uses the Norwegian and Czech school system to develop reading skills of the pupils. Do this approaches react on the reading skill's level of the pupils? Are these approaches functional? Is it possible to apply some of the Norwegian approaches in the Czech environment? There are used methods of analysis of the materials, observation and interviews in this work. The main conclusion of this thesis is that the biggest benefit of Norwegian school system is it's unity, orderliness and presence of vision which are the missing factors in Czech school system.en_US
dc.description.abstractCílem diplomové práce je srovnat současné přístupy k rozvoji čtenářství na 1. stupni ZŠ v ČR a v Norsku. V práci jsou vytyčené pojmy čtenářství a čtenářské gramotnosti. Jsou v ní srovnány výsledky výzkumu PIRLS a okrajově také čtenářské části PISA. Téma je zasazeno do kontextu školské reformy u nás a v Norsku. Práce obsahuje stručnou charakteristiku norského školství. Východiskem práce je zjištění, že současná úroveň čtenářské gramotnosti žáků v norských školách je podobná úrovni žáků v ČR. Práce odpovídá na otázky: Jaké přístupy volí systém norského a českého školství při rozvoji čtenářství žáků? Reagují tyto přístupy na úroveň čtenářství žáků? Jsou tyto přístupy funkční? Lze aplikovat některé přístupy z norských škol do českého prostředí? V práci jsou použity metody analýzy materiálů, pozorování a rozhovorů. Hlavním závěrem práce je, že největším benefitem norského systému je jeho jednotnost, organizovanost a přítomnost vize, což jsou složky, které české školství postrádá.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectčtenářstvícs_CZ
dc.subjectNorskocs_CZ
dc.subjectčtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectsrovnánícs_CZ
dc.subjectPIRLScs_CZ
dc.subjectPISAcs_CZ
dc.subjectreformacs_CZ
dc.subjectrozvojcs_CZ
dc.subjectreadingen_US
dc.subjectNorwayen_US
dc.subjectreading literacyen_US
dc.subjectcomparisonen_US
dc.subjectPIRLSen_US
dc.subjectPISAen_US
dc.subjectreformen_US
dc.subjectdevelopmenten_US
dc.titleRozvoj čtenářství v primárním vzdělávání (srovnání ČR a Norska)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-11
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId81169
dc.title.translatedDevelopment of reading literacy in elementary school education (comparison between Norway and Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeRychlíková, Marie
dc.identifier.aleph001595894
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je srovnat současné přístupy k rozvoji čtenářství na 1. stupni ZŠ v ČR a v Norsku. V práci jsou vytyčené pojmy čtenářství a čtenářské gramotnosti. Jsou v ní srovnány výsledky výzkumu PIRLS a okrajově také čtenářské části PISA. Téma je zasazeno do kontextu školské reformy u nás a v Norsku. Práce obsahuje stručnou charakteristiku norského školství. Východiskem práce je zjištění, že současná úroveň čtenářské gramotnosti žáků v norských školách je podobná úrovni žáků v ČR. Práce odpovídá na otázky: Jaké přístupy volí systém norského a českého školství při rozvoji čtenářství žáků? Reagují tyto přístupy na úroveň čtenářství žáků? Jsou tyto přístupy funkční? Lze aplikovat některé přístupy z norských škol do českého prostředí? V práci jsou použity metody analýzy materiálů, pozorování a rozhovorů. Hlavním závěrem práce je, že největším benefitem norského systému je jeho jednotnost, organizovanost a přítomnost vize, což jsou složky, které české školství postrádá.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the thesis is to compare current approaches to the development of reading skills at the primary school level in Czech Republic and Norway. In the thesis are staked out the terms of reading (čtenářství) and reading literacy. Further there is comparison of the PIRLS research results and marginally the PISA-reading literacy part results. The topic is implanted in the context of the school reform in Czech Republic and Norway. The thesis includes a brief characterization of Norwegian school system. The foundation of this thesis is that the current level of reading literacy in Norwegian schools is similar to the Czech ones. The thesis gives answers to questions: Which approaches uses the Norwegian and Czech school system to develop reading skills of the pupils. Do this approaches react on the reading skill's level of the pupils? Are these approaches functional? Is it possible to apply some of the Norwegian approaches in the Czech environment? There are used methods of analysis of the materials, observation and interviews in this work. The main conclusion of this thesis is that the biggest benefit of Norwegian school system is it's unity, orderliness and presence of vision which are the missing factors in Czech school system.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV