Využití pitev bezobratlých živočichů ve výuce biologie na středních školách
Usage of dissection of invertebrate animals in education of biology at secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60456Identifikátory
SIS: 95613
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Říhová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
15. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pitva, anatomie, bezobratlí živočichové, škrkavka, žížala, hlemýžď, škeble, rak, šváb, pakobylka, chroust, ježovka, postoje žákůKlíčová slova (anglicky)
Dissection, invertebrates, ascarid, earthworm, snail, swan mussel, crayfish, cockroach, beetle, stick insect, sea urchin, attitudes of pupilsDiplomová práce je zaměřena na anatomii a provádění pitev 4 vybraných modelových bezobratlých živočichů využitelných ve školní výuce. Jedná se o škebli rybničnou (Anodonta cygnea), pakobylku rohatou (Medauroidea extradentata), chrousta obecného (Melolontha melolontha) a ježovku jedlou (Echinus esculentus). V případě chrousta obecného se k němu vztahuje zpracovaný text, doprovodné fotografie pitvy jsou pořízeny na tropickém zlatohlávku rodu Pachnoda, který má z chroustem velmi podobnou vnitřní stavbu. U všech vybraných živočichů se věnuji možnosti jejich získání, správného smrcení, vnější i vnitřní stavbě těla a postupu jednotlivých krovů pitvy, která je doplněna digitálními fotografiemi. Práci jsem rozšířila přehledem rozsahu učiva na základních a středních školách, který se týká rozpracovaných živočichů. Pro větší srozumitelnost je text doplněn slovníčkem cizích pojmů, které se v práci vyskytly. Součástí příloh je fotografický atlas pitev, který vznikl spojením této diplomové práce a mé bakalářské práce (obhájena v roce 2010), ve které jsem stejným způsobem rozpracovala 5 živočichů. Jedná se o škrkavku prasečí (Ascaris suum), žížalu obecnou (Lumbricus terrestris), hlemýždě zahradního (Helix pomatia), raka mramorovaného (Procambarus aff. fallax) a švába velkokřídlého (Archimandrita tesselata)....
The thesis is focused on anatomy and implementation of dissections of 4 selected model invertebrates in school practice. The selected model species include swan mussel (Anodonta cygnea), stick insect (Medauroidea extradentata), cockchafer (Melolontha melolontha) and sea urchin (Echinus esculentus). In case of the cockchafer, the text is based on this model species, but the supporting photographs of dissection are taken from the tropical cetoniid beetle Pachnoda, which has very similar internal anatomy with the cockchafer. For all selected animals, I describe external and internal morphology as well as recommended methods of obtaining the material, proper killing of specimens, and dissection techniques. The text is supplemented with original digital macrophotographs. The thesis includes also an overview of primary and secondary school textbooks with focus on anatomy of the selected animals. The text is supplemented by a glossary of morphological terminology used in this thesis. Attached is a photographic atlas of dissections, which is a combination of this master thesis and my bachelor thesis (defended in 2010), in which I dealt with five model invertebrates in the same way. This is Ascaris suum, Lumbricus terrestris, Helix pomatia, Procambarus aff. fallax and Archimandrita tesselata. The complete...