Zobrazit minimální záznam

Současné umění a otázka krásy
dc.contributor.advisorWittlich, Petr
dc.creatorDolanská, Karolina
dc.date.accessioned2020-11-26T20:33:47Z
dc.date.available2020-11-26T20:33:47Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/60434
dc.description.abstract5 Abstract In his meditations on the arts of Ancient Greece Friedrich Nietzsche touches upon the essence of what makes art what it is. Since I feel that speaking about the essence of things became a possibility again - the post-modern relativism is less fashionable now, while at the same time it has opened new hitherto unthinkable possibilities of thought and expression - I take as my starting point some key moments of Nietzsche's thinking on art, in order to get - in the context of modern and contemporary art - an understanding of what makes art still so fundamental to our lives today. Beauty here re-emerges as the main motive again in art. In Nietzsche's conception of art beauty is not just an aesthetic category but plays a much more significant role - it is the main and the only criterion of truth. Even though beauty was in the last several decades denied, rejected and forbidden, it re-appears now as a constitutive value in contemporary art - although quietly and not as an aim in itself (as is indeed innate to beauty). Rediscovering beauty is crucial also (and perhaps primarily) in the context of the possible (political) manipulation that art can be easily subjected to - which Plato warned against right at the birth of the mimetic arts, for it can result in spiritual, political and ethical corruption...en_US
dc.description.abstract6 Abstrakt Ve svých zamyšleních nad uměním antického Řecka se Friedrich Nietzsche dotýká podstaty toho, čím umění je a být musí, aby uměním zůstalo. Neboť mám dojem, že se znovu objevila možnost hovořit o podstatě věcí - post- moderní relativismus již přestává být tak módní a zároveň také poskytuje nové, ve vyjadřování dříve nemyslitelné možnosti - chytám se několika klíčových momentů z Nietzscheho úvah a v kontextu moderního a současného umění se snažím mimo jiné pochopit, co činí umění, po všem čím prošlo, dnes stále tak životně zásadním. Jako klíčový motiv zde (znovu)vyvstává idea krásy. V Nietzscheho pojetí umění není krása pouze estetickým konceptem, ale má roli mnohem závažnější - je hlavním a jediným kritériem (umělecké) pravdivosti. I když byla v posledních několika desetiletích krása v umění popírána, zavržena i zakázána, znovu se začíná v současné tvorbě objevovat - přestože ne cíleně - jako formotvorná a normotvorná hodnota. Znovuobjevení krásy je podstatné také (a možná zejména) v kontextu snadné (politické) zneužitelnosti umění - před níž naléhavě varoval u samého zrodu mimetických umění Platon - projevující se formou uměleckých paskvilů, ať již duchovních, politických nebo výtvarných, které také dnes zužují kulturní a občanský život naší společnosti, a kde je právě krása jediným skutečným...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleBeauty Revisited in Contemporary Arten_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-06-13
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId89300
dc.title.translatedSoučasné umění a otázka krásycs_CZ
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
dc.contributor.refereeRakušanová, Marie
dc.identifier.aleph001600271
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs6 Abstrakt Ve svých zamyšleních nad uměním antického Řecka se Friedrich Nietzsche dotýká podstaty toho, čím umění je a být musí, aby uměním zůstalo. Neboť mám dojem, že se znovu objevila možnost hovořit o podstatě věcí - post- moderní relativismus již přestává být tak módní a zároveň také poskytuje nové, ve vyjadřování dříve nemyslitelné možnosti - chytám se několika klíčových momentů z Nietzscheho úvah a v kontextu moderního a současného umění se snažím mimo jiné pochopit, co činí umění, po všem čím prošlo, dnes stále tak životně zásadním. Jako klíčový motiv zde (znovu)vyvstává idea krásy. V Nietzscheho pojetí umění není krása pouze estetickým konceptem, ale má roli mnohem závažnější - je hlavním a jediným kritériem (umělecké) pravdivosti. I když byla v posledních několika desetiletích krása v umění popírána, zavržena i zakázána, znovu se začíná v současné tvorbě objevovat - přestože ne cíleně - jako formotvorná a normotvorná hodnota. Znovuobjevení krásy je podstatné také (a možná zejména) v kontextu snadné (politické) zneužitelnosti umění - před níž naléhavě varoval u samého zrodu mimetických umění Platon - projevující se formou uměleckých paskvilů, ať již duchovních, politických nebo výtvarných, které také dnes zužují kulturní a občanský život naší společnosti, a kde je právě krása jediným skutečným...cs_CZ
uk.abstract.en5 Abstract In his meditations on the arts of Ancient Greece Friedrich Nietzsche touches upon the essence of what makes art what it is. Since I feel that speaking about the essence of things became a possibility again - the post-modern relativism is less fashionable now, while at the same time it has opened new hitherto unthinkable possibilities of thought and expression - I take as my starting point some key moments of Nietzsche's thinking on art, in order to get - in the context of modern and contemporary art - an understanding of what makes art still so fundamental to our lives today. Beauty here re-emerges as the main motive again in art. In Nietzsche's conception of art beauty is not just an aesthetic category but plays a much more significant role - it is the main and the only criterion of truth. Even though beauty was in the last several decades denied, rejected and forbidden, it re-appears now as a constitutive value in contemporary art - although quietly and not as an aim in itself (as is indeed innate to beauty). Rediscovering beauty is crucial also (and perhaps primarily) in the context of the possible (political) manipulation that art can be easily subjected to - which Plato warned against right at the birth of the mimetic arts, for it can result in spiritual, political and ethical corruption...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016002710106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV