Zápas o věčné a nekonečné (S.Kierkegaard a J.Patočka)
The Struggle for the Eternal and the Infinite (S.Kierkegaard and J.Patočka)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60329Identifikátory
SIS: 114512
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ritter, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
5. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Sören Kierkegaard, Jan Patočka, existence, transcendence, věčnost, konečnost, nekonečnost, pozitivita, negativita, dialektikaKlíčová slova (anglicky)
Sören Kierkegaard, Jan Patočka, existence, transcendence, eternity, finality, infinity, positivity, negativity, dialecticTématem diplomové práce je zápas o věčné a nekonečné v díle S. Kierkegaarda a J. Patočky. Vycházím z Kierkegaardova a Patočkova pojetí lidské existence, na jehož základě popisuji pozitivní a negativní momenty vztahu existence a transcendence. Hlavním vodítkem popisu je pohyb nekonečné rezignace a pohyb víry v Bázni a chvění, který srovnávám s odpředmětňující a všezakládající silou Ideje v Negativním platonismu. Ukazuje se, že ve vztahu existence k transcendenci je možné rozlišit dvojí význam transcendentní skutečnosti. Tato dvojí transcendence pak, spolu s pozitivními a negativními momenty vztahu existence a transcendence, vytváří dialektiku pozitivního a negativního, v níž se odehrává zápas o věčné a nekonečné, stejně jako zápas o autentickou lidskou existenci.
The thesis deals with the struggle for the Eternal and the Infinite in the works of Kierkegaard and Patočka. It starts with their respective concepts of existence. Based on them, positive and negative aspects of the relation of existence and transcendence are described. The main guiding principle of the description is the movement of the infinite resignation and the movement of the faith in Fear and Trembling, which is compared with the de-objectifying and all-founding force of the Idea in Negative platonism. It turns out that in the relation between existence and transcendence, one can discern the two basic meanings of the transcendent reality. These meanings, together with the positive and negative aspects of the relation of existence to transcendence, form the dialectic of positive and negative, in which the struggle for the Eternal nad the Infinite is set, as well as the struggle for an authentic human existence.