Strukturní a temporální vlastnosti konsonantických intervalů u předškolních dětí
Structural and temporal attributes of consonantal intervals in pre-school children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60314Identifikátory
SIS: 78183
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Studenovský, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura - Fonetika
Katedra / ústav / klinika
Fonetický ústav
Datum obhajoby
6. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
osvojování řeči, slabika, konsonantické shluky, trváníKlíčová slova (anglicky)
speech acquisition, syllable, consonant clusters, temporal characteristicsCílem této diplomové práce je popsat realizaci konsonantických shluků u věkově homogenní skupiny českých dětí. V teoretické části práce se zabýváme slabikou a souhláskovými shluky jako jazykovými univerzáliemi a charakterizujeme slabičnou strukturu a konsonantické shluky v češtině. Popsány jsou také některé teoretické přístupy k osvojování řeči, zohledňující zejména kombinatoriku segmentů a formování slabičné struktury v řeči dětí. Představena je řada výzkumů z oblasti osvojování konsonantických shluků. V praktické části je popsán experiment, v němž byla zkoumána realizace konsonantických shluků u 16 normálně se rozvíjejících českých dětí ve věkovém rozmezí 3;8-4;9 ( x = 4,4). Na základě frekvence výskytu v korpusu psané češtiny bylo vybráno 11 různých dvoučlenných souhláskových kombinací, které byly umístěny do 30 reálných slov a do 30 strukturně identických pseudoslov. Jako metoda k vyvolání řečové produkce byla užita imitace samostatných slov/pseudoslov, doplněná obrázky. Analyzováno bylo celkem 461 shluků v reálných slovech a 464 shluků v pseudoslovech. Shluky byly popsány z hlediska struktury (tj. způsobu a správnosti realizace) a temporálních vlastností. Srovnáváno bylo zastoupení kanonických a nekanonických realizací shluků v reálných slovech a pseudoslovech, shluků v různých pozicích v...
The aim of this diploma thesis is to describe the realizations of consonant clusters in an age- homogenous group of Czech-speaking children. The theoretical part of this thesis deals with the syllable and consonant clusters as language universals, as well as with the syllable structure and consonant clusters in Czech. Furthermore, some theories of speech acquisition which take combinations of segments and forming of syllable structure in children's speech into account are also presented. A number of studies in consonant cluster acquisition is also summarized. The practical part of this work consists of an experiment in which consonant clusters in 16 typically developing Czech children aged 3;8-4;9 ( x = 4,4) were analysed. Eleven various two-element consonant clusters were selected according to their frequency of occurrence in the corpus of written Czech. Clusters were placed in 30 real words and 30 pseudowords - the pseudowords had the same structure as real words. Imitation was used as a elicitation method. Pictures were used only as complementary elements. The entire sample consisted of 461 consonant clusters realized in real words and 464 clusters realized in pseudowords. We described the structure of the target consonant clusters (i.e. manner and quality/accuracy of realizations) and their...