Show simple item record

Union for the Mediterranean. From Sarkozy's Ambition to a European Reality
dc.contributor.advisorŠlosarčík, Ivo
dc.creatorValeš, Martin
dc.date.accessioned2020-08-27T13:04:56Z
dc.date.available2020-08-27T13:04:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/60301
dc.description.abstractIn this diploma thesis Union for the Mediterranean. From Sarkozy's ambition to European reality I follow an interesting case of one foreign policy. A presidential candidate Nicolas Sarkozy suggested within his pre-election campaign to set up Mediterranean with ambitious goals; when he became president he began to realize this initiative. I argue, that his motivation was not to primarily solve the regional issues or/and integrate the Mediterranean a little bit more, but through this activity to attract media attention. It corresponds to the theory of mediatization which states that politicians hold a permanent campaign; and to attract publicity they adapt to media as much as they can. Instead of following the political logic they follow media logic. Nicolas Sarkozy has usually done so in terms of national/domestic politics, however what I show is the fact that a foreign policy can also be lead by the permanent campaign - or to be more precise that politicians are trying to appeal on the national audience through the permanent campaign, and on public abroad through public diplomacy, it is practically the same thing. It can happen that politicians care more about the media and less about their own policies; this can be certain aspect observed on the case of the Mediterranean Union's project. It was one of the...en_US
dc.description.abstractV práci Unie pro Středomoří. Od Sarkozyho ambice k evropské realitě sleduji zajímavý případ jedné zahraniční politiky. Kandidát na prezidenta Nicolas Sarkozy v rámci předvolební kampaně navrhl založit Středomořskou unii s ambiciózními cíli; když se stal prezidentem, jal se iniciativu realizovat. Argumentuji, že jeho motivace nebyla primárně řešit regionální potíže a více integrovat Středomoří, nýbrž získat si tím mediální pozornost. Odpovídá to teorii mediatizace, která říká, že politici vedou trvalou kampaň, a aby získali publicitu, snaží se médiím co nejvíc přizpůsobovat. Namísto politické logiky tak sledují mediální logiku. Nicolas Sarkozy to tak činil v domácí politice běžně, já nicméně ukazuji, že trvalou kampaň lze vést i se zahraniční politikou - respektive že na domácí publikum se politici snaží působit trvalou kampaní, na zahraniční veřejnou diplomacií, prakticky jde o totéž. Může se stát, že politici příliš dbají na média a příliš málo na vlastní politiku; i to je do jisté míry patrné na projektu Středomořské unie. I kvůli tomu nevznikla v původních konturách, plán totiž obcházel severní členské státy EU i Evropskou komisi a vyvolal tím jejich silný odpor. Kompromisem pak bylo začlenit iniciativu do stávajících unijních politik.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectUnion for the Mediterraneanen_US
dc.subjectSarkozyen_US
dc.subjectUnie pro Středomořícs_CZ
dc.subjectSarkozycs_CZ
dc.titleUnie pro Středomoří. Od Sarkozyho ambice k evropské realitěcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-01-28
dc.description.departmentKatedra evropských studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of European Studiesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId105761
dc.title.translatedUnion for the Mediterranean. From Sarkozy's Ambition to a European Realityen_US
dc.contributor.refereeTomalová, Eliška
dc.identifier.aleph001711923
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEvropská studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineEuropean Studiesen_US
thesis.degree.programInternational Area Studiesen_US
thesis.degree.programMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra evropských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of European Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEvropská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enEuropean Studiesen_US
uk.degree-program.csMezinárodní teritoriální studiacs_CZ
uk.degree-program.enInternational Area Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV práci Unie pro Středomoří. Od Sarkozyho ambice k evropské realitě sleduji zajímavý případ jedné zahraniční politiky. Kandidát na prezidenta Nicolas Sarkozy v rámci předvolební kampaně navrhl založit Středomořskou unii s ambiciózními cíli; když se stal prezidentem, jal se iniciativu realizovat. Argumentuji, že jeho motivace nebyla primárně řešit regionální potíže a více integrovat Středomoří, nýbrž získat si tím mediální pozornost. Odpovídá to teorii mediatizace, která říká, že politici vedou trvalou kampaň, a aby získali publicitu, snaží se médiím co nejvíc přizpůsobovat. Namísto politické logiky tak sledují mediální logiku. Nicolas Sarkozy to tak činil v domácí politice běžně, já nicméně ukazuji, že trvalou kampaň lze vést i se zahraniční politikou - respektive že na domácí publikum se politici snaží působit trvalou kampaní, na zahraniční veřejnou diplomacií, prakticky jde o totéž. Může se stát, že politici příliš dbají na média a příliš málo na vlastní politiku; i to je do jisté míry patrné na projektu Středomořské unie. I kvůli tomu nevznikla v původních konturách, plán totiž obcházel severní členské státy EU i Evropskou komisi a vyvolal tím jejich silný odpor. Kompromisem pak bylo začlenit iniciativu do stávajících unijních politik.cs_CZ
uk.abstract.enIn this diploma thesis Union for the Mediterranean. From Sarkozy's ambition to European reality I follow an interesting case of one foreign policy. A presidential candidate Nicolas Sarkozy suggested within his pre-election campaign to set up Mediterranean with ambitious goals; when he became president he began to realize this initiative. I argue, that his motivation was not to primarily solve the regional issues or/and integrate the Mediterranean a little bit more, but through this activity to attract media attention. It corresponds to the theory of mediatization which states that politicians hold a permanent campaign; and to attract publicity they adapt to media as much as they can. Instead of following the political logic they follow media logic. Nicolas Sarkozy has usually done so in terms of national/domestic politics, however what I show is the fact that a foreign policy can also be lead by the permanent campaign - or to be more precise that politicians are trying to appeal on the national audience through the permanent campaign, and on public abroad through public diplomacy, it is practically the same thing. It can happen that politicians care more about the media and less about their own policies; this can be certain aspect observed on the case of the Mediterranean Union's project. It was one of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra evropských studiícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990017119230106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV