dc.contributor.advisor | Petrášková, Vladimíra | |
dc.creator | Kazda, Martin | |
dc.date.accessioned | 2017-05-18T12:37:40Z | |
dc.date.available | 2017-05-18T12:37:40Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/60079 | |
dc.description.abstract | The main goal of this diploma work is to create a concept of one-year two-hour seminars teaching financial literacy at high school. Its content is in accordance with the standards of financial literacy that were defined in the document " The system of establishment of financial literacy at primary and secondary schools ", and which have been implemented in the RVP of high school and secondary vocational education in 2009. In particular, constructivist approach is being applied in the teaching to whose implementation using appropriately chosen teaching methods that are designated in the methodological recommendations of Pedagogical Research Institute. Following teaching materials are drawn up for each thematic unit seminar (household management, prices and money, financial markets, interest and interest calculation, financial products, financial planning and consumer protection): the recommended sequence of intermediate tutorial, theme, tutorial, tutorial presentations, pupil outputs, input and output test. The other goal of this diploma work is a small research through a questionnaire with closed issues, whose main aim was to map out the teaching of financial literacy at secondary schools in the Czech Republic. Keywords Financial literacy, Financial education, Activating teaching methods | en_US |
dc.description.abstract | Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření konceptu jednoročního dvouhodinového semináře výuky finanční gramotnosti na střední škole. Jeho obsah je v souladu se standardy finanční gramotnosti, které byly vymezeny v dokumentu "Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách", a které byly v roce 2009 implementovány do RVP pro gymnázia a střední odborné vzdělávání. Ve výuce se uplatňuje zejména konstruktivistický přístup, k jehož realizaci dopomáhají vhodně zvolené výukové metody, které jsou jmenovány v metodickém doporučení Výzkumného ústavu pedagogického. K jednotlivým tematickým celkům semináře (Hospodaření domácnosti, Ceny a peníze, Finanční trh, Úroky a úročení, Finanční produkty, Finanční plánování a ochrana spotřebitele) jsou vypracovány tyto učební materiály: doporučený výukový sled dílčích téma, výukový materiál, výuková prezentace, žákovy výstupy, vstupní a výstupní test. Vedlejším cílem diplomové práce je menší výzkum prostřednictvím dotazníku s uzavřenými otázkami, jehož hlavním záměrem bylo zmapovat výuku finanční gramotnosti na středních školách v České republice. Klíčová slova Finanční gramotnost, Finanční vzdělávání, Aktivizující výukové metody | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Finanční gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | Finanční vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | Aktivizující výukové metody | cs_CZ |
dc.subject | Financial literacy | en_US |
dc.subject | Financial education | en_US |
dc.subject | Activating teaching methods | en_US |
dc.title | Finanční vzdělávání pro SŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-04 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 128594 | |
dc.title.translated | Financial education at the secondary school | en_US |
dc.contributor.referee | Novotná, Jarmila | |
dc.identifier.aleph | 001621361 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření konceptu jednoročního dvouhodinového semináře výuky finanční gramotnosti na střední škole. Jeho obsah je v souladu se standardy finanční gramotnosti, které byly vymezeny v dokumentu "Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách", a které byly v roce 2009 implementovány do RVP pro gymnázia a střední odborné vzdělávání. Ve výuce se uplatňuje zejména konstruktivistický přístup, k jehož realizaci dopomáhají vhodně zvolené výukové metody, které jsou jmenovány v metodickém doporučení Výzkumného ústavu pedagogického. K jednotlivým tematickým celkům semináře (Hospodaření domácnosti, Ceny a peníze, Finanční trh, Úroky a úročení, Finanční produkty, Finanční plánování a ochrana spotřebitele) jsou vypracovány tyto učební materiály: doporučený výukový sled dílčích téma, výukový materiál, výuková prezentace, žákovy výstupy, vstupní a výstupní test. Vedlejším cílem diplomové práce je menší výzkum prostřednictvím dotazníku s uzavřenými otázkami, jehož hlavním záměrem bylo zmapovat výuku finanční gramotnosti na středních školách v České republice. Klíčová slova Finanční gramotnost, Finanční vzdělávání, Aktivizující výukové metody | cs_CZ |
uk.abstract.en | The main goal of this diploma work is to create a concept of one-year two-hour seminars teaching financial literacy at high school. Its content is in accordance with the standards of financial literacy that were defined in the document " The system of establishment of financial literacy at primary and secondary schools ", and which have been implemented in the RVP of high school and secondary vocational education in 2009. In particular, constructivist approach is being applied in the teaching to whose implementation using appropriately chosen teaching methods that are designated in the methodological recommendations of Pedagogical Research Institute. Following teaching materials are drawn up for each thematic unit seminar (household management, prices and money, financial markets, interest and interest calculation, financial products, financial planning and consumer protection): the recommended sequence of intermediate tutorial, theme, tutorial, tutorial presentations, pupil outputs, input and output test. The other goal of this diploma work is a small research through a questionnaire with closed issues, whose main aim was to map out the teaching of financial literacy at secondary schools in the Czech Republic. Keywords Financial literacy, Financial education, Activating teaching methods | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016213610106986 | |