Show simple item record

Evaluation in European education systems
dc.contributor.advisorWalterová, Eliška
dc.creatorMüllner, Jaroslav
dc.date.accessioned2020-11-26T17:33:11Z
dc.date.available2020-11-26T17:33:11Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/59968
dc.description.abstractTITLE: Evaluation in European education systems AUTHOR: PaedDr. Jaroslav Müllner DEPARTMENT: Institute for Research and Development of Education SUPERVISOR: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. ABSTRACT: Thesis deals with the term evaluation in education and its concept in comparative pedagogy. The goal is to describe the role and development of this category in context of global processes generating changes in education. Based on its analysis, general model of evaluation is created and general definition of evaluation in education is defined. Evaluation structures in education are analysed, analysis of particular evaluation structures in Czech educational system is conducted, and recommendations for their higher efficiency is defined. By comparative analysis of selected indicators from the source of EURYDICE, consequences between parameters of educational systems and evaluation systems and development trends in European countries are identified. It is illustrated on examples of four European educational systems (England and Wales, Saxony - Germany, France and Poland) and the Czech Republic. In conclusion, recommendations are defined for changes in the Czech evaluation system. KEYWORDS: Education - European education systems - evaluation of education - evaluation model - systems of external evaluationen_US
dc.description.abstractNÁZEV: Evaluace v evropských vzdělávacích systémech AUTOR: PaedDr. Jaroslav Müllner KATEDRA (ÚSTAV): Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání ŠKOLITEL: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. ABSTRAKT: Práce se zabývá pojmem evaluace ve vzdělávání a jeho pojetím ve srovnávací pedagogice. Cílem je popsat roli a rozvoj této kategorie v kontextu globálních procesů, generujících změny ve vzdělávání. Na základě její analýzy je vytvořen obecný model evaluace a formulována obecná definice evaluace ve vzdělávání. Jsou analyzovány evaluační struktury ve vzdělávání, provedena analýza dílčích evaluačních struktur v českém vzdělávacím systému a formulována doporučení pro jejich vyšší efektivitu. Komparační analýzou vybraných indikátorů ze zdrojů EURYDICE jsou identifikovány souvislosti mezi parametry vzdělávacích systémů a evaluačních soustav a trendy vývoje v evropských zemích. To je ilustrováno na příkladech čtyř evropských vzdělávacích systémů (Anglie a Wales, Sasko - SRN, Francie a Polsko) a České republiky. Závěrem jsou formulována doporučení pro změny v českém evaluačním systému. Klíčová slova: Vzdělávání - evropské vzdělávací soustavy - evaluace vzdělávání - model evaluace - systémy externí evaluacecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleEvaluace v evropských vzdělávacích systémechcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-05-22
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId91622
dc.title.translatedEvaluation in European education systemsen_US
dc.contributor.refereeDytrt, Zdeněk
dc.contributor.refereeKovařovic, Jan
dc.identifier.aleph001590332
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNÁZEV: Evaluace v evropských vzdělávacích systémech AUTOR: PaedDr. Jaroslav Müllner KATEDRA (ÚSTAV): Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání ŠKOLITEL: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. ABSTRAKT: Práce se zabývá pojmem evaluace ve vzdělávání a jeho pojetím ve srovnávací pedagogice. Cílem je popsat roli a rozvoj této kategorie v kontextu globálních procesů, generujících změny ve vzdělávání. Na základě její analýzy je vytvořen obecný model evaluace a formulována obecná definice evaluace ve vzdělávání. Jsou analyzovány evaluační struktury ve vzdělávání, provedena analýza dílčích evaluačních struktur v českém vzdělávacím systému a formulována doporučení pro jejich vyšší efektivitu. Komparační analýzou vybraných indikátorů ze zdrojů EURYDICE jsou identifikovány souvislosti mezi parametry vzdělávacích systémů a evaluačních soustav a trendy vývoje v evropských zemích. To je ilustrováno na příkladech čtyř evropských vzdělávacích systémů (Anglie a Wales, Sasko - SRN, Francie a Polsko) a České republiky. Závěrem jsou formulována doporučení pro změny v českém evaluačním systému. Klíčová slova: Vzdělávání - evropské vzdělávací soustavy - evaluace vzdělávání - model evaluace - systémy externí evaluacecs_CZ
uk.abstract.enTITLE: Evaluation in European education systems AUTHOR: PaedDr. Jaroslav Müllner DEPARTMENT: Institute for Research and Development of Education SUPERVISOR: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc. ABSTRACT: Thesis deals with the term evaluation in education and its concept in comparative pedagogy. The goal is to describe the role and development of this category in context of global processes generating changes in education. Based on its analysis, general model of evaluation is created and general definition of evaluation in education is defined. Evaluation structures in education are analysed, analysis of particular evaluation structures in Czech educational system is conducted, and recommendations for their higher efficiency is defined. By comparative analysis of selected indicators from the source of EURYDICE, consequences between parameters of educational systems and evaluation systems and development trends in European countries are identified. It is illustrated on examples of four European educational systems (England and Wales, Saxony - Germany, France and Poland) and the Czech Republic. In conclusion, recommendations are defined for changes in the Czech evaluation system. KEYWORDS: Education - European education systems - evaluation of education - evaluation model - systems of external evaluationen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990015903320106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV