Show simple item record

The effect of education on the ability to disguise one's voice
dc.contributor.advisorSkarnitzl, Radek
dc.creatorVyhnálková, Lenka
dc.date.accessioned2017-05-18T12:00:15Z
dc.date.available2017-05-18T12:00:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/59906
dc.description.abstract(in English): Voice disguise can potentially occur in every utterance that is associated with any criminal case. In order to identify the perpetrator it is necessary to analyze the speech and understand how the different types of voice disguise can affect the speaker's voice qualities. This thesis focuses on the ability of voice disguise, portraying three groups of speakers in relation to their educational background. The aim of this work is to determine the strategies adopted by the speaker to conceal his/her identity and furthermore it poses the question whether differences among the three groups of speakers, their choice of strategy and its inherent success can be found. The basis for this research stems from 86 recordings which were undertaken in Pilsen and Prague with 43 young people aged 20 to 31. Two read utterances, one undisguised and the other freely disguised, were obtained from each of the participants and were compared with each other. The results show that the preferred forms of voice disguise appeared to involve changes in phonation - especially decrease or increase of fundamental frequency of the speaker's voice. Among the three groups of speakers, their choice and the success of the chosen strategy only minor differences could be found, yet for a final confirmation of this...en_US
dc.description.abstract(česky) Maskování hlasu se může potenciálně objevit v každém řečovém projevu spojeným s kriminálním případem. Aby bylo možné pachatele správně identifikovat, je třeba analyzovat řečový materiál a porozumět tomu, jakým způsobem mohou jednotlivé typy maskování ovlivňovat hlasové kvality mluvčího. Tato práce se zabývá schopností maskování hlasu u tří skupin mluvčích rozdělených podle úrovně nejvyššího dosaženého vzdělání. Jejím cílem bylo zjistit, jaké strategie mluvčí ve snaze o zakrytí identity používají a zda se ve volbě těchto technik a v jejich úspěšnosti jednotlivé skupiny liší. Výzkum je založen na 86 nahrávkách 43 mladých lidí ve věku od 20 do 31 let, které byly pořízeny v Praze a Plzni. Od každého participanta byly získány dvě čtené promluvy, nemaskovaná a maskovaná, které byly mezi sebou porovnávány. Výsledky ukazují, že preferovanými technikami používanými k maskování hlasu byly fonační změny, zejména snížení a zvýšení základní frekvence hlasu. Mezi třemi zkoumanými skupinami se sice objevily rozdíly nejen v povaze strategií maskování, ale i v jejich úspěšnosti, ale tyto rozdíly byly tak malé, že k jejich potvrzení by bylo třeba dalšího výzkumu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecthlascs_CZ
dc.subjectidentita mluvčíhocs_CZ
dc.subjectmaskování hlasucs_CZ
dc.subjectforenzní fonetikacs_CZ
dc.subjectsociofonetikacs_CZ
dc.subjectvoiceen_US
dc.subjectspeaker identityen_US
dc.subjectvoice disguiseen_US
dc.subjectforensic phoneticsen_US
dc.subjectsociophoneticsen_US
dc.titleVliv vzdělání na schopnost maskovat svůj hlascs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-02-06
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId126750
dc.title.translatedThe effect of education on the ability to disguise one's voiceen_US
dc.contributor.refereeMachač, Pavel
dc.identifier.aleph001557961
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Fonetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - Phoneticsen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Fonetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - Phoneticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Maskování hlasu se může potenciálně objevit v každém řečovém projevu spojeným s kriminálním případem. Aby bylo možné pachatele správně identifikovat, je třeba analyzovat řečový materiál a porozumět tomu, jakým způsobem mohou jednotlivé typy maskování ovlivňovat hlasové kvality mluvčího. Tato práce se zabývá schopností maskování hlasu u tří skupin mluvčích rozdělených podle úrovně nejvyššího dosaženého vzdělání. Jejím cílem bylo zjistit, jaké strategie mluvčí ve snaze o zakrytí identity používají a zda se ve volbě těchto technik a v jejich úspěšnosti jednotlivé skupiny liší. Výzkum je založen na 86 nahrávkách 43 mladých lidí ve věku od 20 do 31 let, které byly pořízeny v Praze a Plzni. Od každého participanta byly získány dvě čtené promluvy, nemaskovaná a maskovaná, které byly mezi sebou porovnávány. Výsledky ukazují, že preferovanými technikami používanými k maskování hlasu byly fonační změny, zejména snížení a zvýšení základní frekvence hlasu. Mezi třemi zkoumanými skupinami se sice objevily rozdíly nejen v povaze strategií maskování, ale i v jejich úspěšnosti, ale tyto rozdíly byly tak malé, že k jejich potvrzení by bylo třeba dalšího výzkumu.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): Voice disguise can potentially occur in every utterance that is associated with any criminal case. In order to identify the perpetrator it is necessary to analyze the speech and understand how the different types of voice disguise can affect the speaker's voice qualities. This thesis focuses on the ability of voice disguise, portraying three groups of speakers in relation to their educational background. The aim of this work is to determine the strategies adopted by the speaker to conceal his/her identity and furthermore it poses the question whether differences among the three groups of speakers, their choice of strategy and its inherent success can be found. The basis for this research stems from 86 recordings which were undertaken in Pilsen and Prague with 43 young people aged 20 to 31. Two read utterances, one undisguised and the other freely disguised, were obtained from each of the participants and were compared with each other. The results show that the preferred forms of voice disguise appeared to involve changes in phonation - especially decrease or increase of fundamental frequency of the speaker's voice. Among the three groups of speakers, their choice and the success of the chosen strategy only minor differences could be found, yet for a final confirmation of this...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
dc.identifier.lisID990015579610106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV