Show simple item record

The Role of Characters in Japanese Visual Culture
dc.contributor.advisorSýkora, Jan
dc.creatorFlesch, David
dc.date.accessioned2017-05-18T11:55:42Z
dc.date.available2017-05-18T11:55:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/59890
dc.description.abstractThe main purpose of this thesis is the analysis of fictional characters, their role in Japanese visual culture and society in general. For a better understanding of the argumentation that follows in chapters 2 to 4, I first introduce the reader to the world of postwar Japanese visual culture, its most iconic works and characters. In the following chapter I observe fictional characters from a psychological and sociological standpoint, and highlight their significance for contemporary society. Chapters 3 and 4 are dedicated to some of the most significant subcultures in postwar Japan - the shojo and otaku. In each of these chapters I first offer a synopsis of their respective histories and proceed to analyze some of the main trends associated with these subcultures; trends that have subsequently led to a major shift in consumer culture and a significant popularization of characters, the character business and its products. I argue that the most significant phenomenon associated with shojo culture is kawaii, the aesthetic of cuteness. Kawaii is arguably one of the defining aesthetic categories of contemporary Japan and is closely linked to postwar visual culture and the character goods industry. In the case of otaku, passionate consumers and fans of visual culture and modern media, I have focused on...en_US
dc.description.abstractV diplomové práci "Úloha postav v japonské vizuální kultuře" se zabývám analýzou fiktivních charakterů a jejich úlohou v rámci japonské vizuální kultury, ale i společnosti obecně. První část práce je věnována úvodu do problematiky a nastínění historického vývoje poválečné japonské vizuální kultury s příhlédnutím k nejikoničtějším dílům a jejich postavám. Tento úvod má čtenáři usnadnit pochopení argumentace v následujících kapitolách. V první z nich charaktery zkoumám z psychologického a sociologického hlediska a zasazuji je do širšího společenského rámce. Kapitoly 3 a 4 věnuji dvěma pro japonskou poválečnou popkulturu nejdůležitějším subkulturám, dívčí kultuře šódžo a fanouškovské kultuře otaku. Popisuji okolnosti jejich vzniku, ale také trendy uvnitř těchto subkultur, které vedly k významné popularizaci charakterů a s nimi spojených produktů a průmyslových odvětví. V případě šódžo je nejdůležitějším fenoménem kult roztomilosti kawaii, který je dnes jednou z určujících estetických kategorií a je neoddělitelnou součástí jazyka japonské vizuální kultury. U otaku, vášnivých spotřebitelů produktů vizuální kultury, jsem se dále zaměřil na trendy přímo spojené s adorací a fetišizací fiktivních postav a pro hlubší náhled do problematiky k těmto fenoménům přistupuji skrze "rozhovor" dvou předních odborníků...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcharakterycs_CZ
dc.subjectvizuální kulturacs_CZ
dc.subjectšódžocs_CZ
dc.subjectotakucs_CZ
dc.subjectkawaiics_CZ
dc.subjectcharactersen_US
dc.subjectvisual cultureen_US
dc.subjectshojoen_US
dc.subjectotakuen_US
dc.subjectkawaiien_US
dc.titleÚloha postav v japonské vizuální kultuřecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-02-06
dc.description.departmentInstitute of East Asian Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav Dálného východucs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId109692
dc.title.translatedThe Role of Characters in Japanese Visual Cultureen_US
dc.contributor.refereeTirala, Martin
dc.identifier.aleph001557754
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineJaponská studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineJapanese Studiesen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csJaponská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enJapanese Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV diplomové práci "Úloha postav v japonské vizuální kultuře" se zabývám analýzou fiktivních charakterů a jejich úlohou v rámci japonské vizuální kultury, ale i společnosti obecně. První část práce je věnována úvodu do problematiky a nastínění historického vývoje poválečné japonské vizuální kultury s příhlédnutím k nejikoničtějším dílům a jejich postavám. Tento úvod má čtenáři usnadnit pochopení argumentace v následujících kapitolách. V první z nich charaktery zkoumám z psychologického a sociologického hlediska a zasazuji je do širšího společenského rámce. Kapitoly 3 a 4 věnuji dvěma pro japonskou poválečnou popkulturu nejdůležitějším subkulturám, dívčí kultuře šódžo a fanouškovské kultuře otaku. Popisuji okolnosti jejich vzniku, ale také trendy uvnitř těchto subkultur, které vedly k významné popularizaci charakterů a s nimi spojených produktů a průmyslových odvětví. V případě šódžo je nejdůležitějším fenoménem kult roztomilosti kawaii, který je dnes jednou z určujících estetických kategorií a je neoddělitelnou součástí jazyka japonské vizuální kultury. U otaku, vášnivých spotřebitelů produktů vizuální kultury, jsem se dále zaměřil na trendy přímo spojené s adorací a fetišizací fiktivních postav a pro hlubší náhled do problematiky k těmto fenoménům přistupuji skrze "rozhovor" dvou předních odborníků...cs_CZ
uk.abstract.enThe main purpose of this thesis is the analysis of fictional characters, their role in Japanese visual culture and society in general. For a better understanding of the argumentation that follows in chapters 2 to 4, I first introduce the reader to the world of postwar Japanese visual culture, its most iconic works and characters. In the following chapter I observe fictional characters from a psychological and sociological standpoint, and highlight their significance for contemporary society. Chapters 3 and 4 are dedicated to some of the most significant subcultures in postwar Japan - the shojo and otaku. In each of these chapters I first offer a synopsis of their respective histories and proceed to analyze some of the main trends associated with these subcultures; trends that have subsequently led to a major shift in consumer culture and a significant popularization of characters, the character business and its products. I argue that the most significant phenomenon associated with shojo culture is kawaii, the aesthetic of cuteness. Kawaii is arguably one of the defining aesthetic categories of contemporary Japan and is closely linked to postwar visual culture and the character goods industry. In the case of otaku, passionate consumers and fans of visual culture and modern media, I have focused on...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav Dálného východucs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV