Ideologie, hra, tajemství: Role slovinské moderní pohádky v letech 1945-1975
The Ideology, the Play, the Secret: The Role of the Slovene Contemporary Fairy-tale in 1945-1975
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59794Identifikátory
SIS: 118561
Kolekce
- Kvalifikační práce [22119]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nedvědová, Milada
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Jihovýchodoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra jihoslovanských a balkanistických studií
Datum obhajoby
5. 2. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
literatura pro děti a mládež, moderní pohádka, fantastický příběh, reálný a fantazijní svět, ideologie, hra, tajemstvíKlíčová slova (anglicky)
Children's Literature, Fantastic Tale, Real and Fantastic World, Ideology, Play, SecretDiplomová práce se zabývá podobami slovinské moderní pohádky v letech 1945-1975 a zkoumá role, které jí její autoři přisuzovali. Práce vychází z předpokladu, že v tomto období existovaly ve slovinské moderní pohádce tři základní autorské přístupy: moderní pohádka ve službách státní ideologie, moderní pohádka jako svobodná fantazijní hra a moderní pohádka s přesahem. Tyto tři role zkoumá na příkladu devíti moderních pohádek, jež vybírá povětšinou z kánonu slovinské literatury pro děti a mládež: Udarna brigada (Anton Ingolič), Zgode in nezgode kraljevskega dvora (Milan Šega), Drejček in trije Marsovčki (Vid Pečjak), Moj dežnik je lahko balon (Ela Peroci), Strah ima velike oči (Marjan Marinc), Kosovirja na leteči žlici (Svetlana Makarovič), Potovanje v tisočera mesta (Vitomil Zupan), Deklica Delfina in lisica Zvitorepka (Kristina Brenkova) a Avtomoto mravlje (Jože Snoj).
The thesis deals with shapes of the Slovene fantastic tale in the 1945-1975's and looks into the roles which have been assigned to it by it's authors. The thesis assumes that during this period, there were three basic types of authorial approach: fantastic tale in the service of the state ideology, fantastic tale as a free play of imagination and fantastic tale with overlap. These three roles are analyzed on the example of nine fantastic tales, most of them being from the literary canon of the Slovene children's literature: Udarna brigada (Anton Ingolič), Zgode in nezgode kraljevskega dvora (Milan Šega), Drejček in trije Marsovčki (Vid Pečjak), Moj dežnik je lahko balon (Ela Peroci), Strah ima velike oči (Marjan Marinc), Kosovirja na leteči žlici (Svetlana Makarovič), Potovanje v tisočera mesta (Vitomil Zupan), Deklica Delfina in lisica Zvitorepka (Kristina Brenkova) and Avtomoto mravlje (Jože Snoj).