Ředitel školy v období první republiky (1918 - 1938)
Headmaster of school during the First Republic (1918 - 1938)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59652Identifiers
Study Information System: 133003
Collections
- Kvalifikační práce [18093]
Author
Advisor
Referee
Trojanová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
škola, ředitel školy, správce školy, systém vzdělávání, národní školství, obecná škola, měšťanská škola, první republika, práva, povinnosti a kompetence ředitele, role řediteleKeywords (English)
school, headmaster, school administrator, education system, national education, primary school, bourgeois school, the first republic, rights, duties and competencies of headmaster, role of headmasterBakalářská práce Ředitel školy v období první republiky (1918 - 1938) popisuje, jaká práva, povinnosti a kompetence měl ředitel školy v minulosti, kterým konkrétním činnostem se musel v průběhu školního roku věnovat a jaká byla jeho role v tehdejším systému školství. Práce byla sepsána na základě podrobného studia dobových materiálů a jejich kritického zhodnocení. Samotný obsah práce přináší informace nejen o samotném řediteli školy, ale také o prvorepublikovém systému vzdělávání na úrovni dnešních základních škol. Závěr práce shrnuje, která z rolí v případě prvorepublikového ředitele nakonec převládala. S ohledem na administrativní povinnosti, které mu byly určeny, se jednalo zejména o roli úřednickou. Bakalářská práce též potvrzuje, že v historii je možné najít poučení a inspiraci.
Bachelor thesis The headmaster during the First Republic (1918 - 1938) describes what rights, responsibilities and competences headmaster of school had in the past, which specific activities he had to devote during the school year, and what was his role in the former education system. The work was written on the basis of a detailed study of historical materials and their critical evaluation. The actual content of the work provides information about the actual school director, but also the First Republic system of education at primary schools today. The conclusion of the work summarizes which of the roles of the First Republic headmaster finally prevailed. With regard to administrative duties, which he had been determined, it was mostly about the role of caretaker. Bachelor thesis also confirms that in history is possible to find enlightenment and inspiration.