Co děti kreslí (nejen) na asfalt
What do children draw (not only ) on the asphalt
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59570Identifikátory
SIS: 132190
Kolekce
- Kvalifikační práce [17104]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Novotná, Magdalena
Oponent práce
Kafková, Helena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
4. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
městské prostředí, krajina, stopa, materiál, nestandardní prostředky, výtvarná výchova, náhoda, záměrKlíčová slova (anglicky)
urban environment, landscape, footprint, material, non-standard resources, art education, a coincidence, intentTématem diplomové práce Co děti kreslí (nejen) na asfalt je mapování materiálového potenciálu venkovního prostředí jako specifického prostředku pro výuku výtvarné výchovy. První část se vymezuje úlohou výtvarné výchovy v systému současného vzdělávání, stanovuje hlavní cíle a poukazuje na zvláštnosti a specifika tohoto oboru. V další části se zabývám pozorováním spontánních výtvarných projevů dětí na netradičních plochách, jejich těžištěm v přirozené potřebě explorace a hry, jako prostředku poznávání světa. Porovnávám rozdíly tvorby ve venkovním prostředí na netradiční plochy s tvorbou klasickou, interiérovou, a zabývám se případným využitím těchto poznatků. Hledám možnosti jejich vzájemného obohacení, které by ozvláštnily výuku výtvarné výchovy a nabídly učiteli možnost inspirace. Nakonec, na základě vlastních intervencí, ověřuji použitelnost teoretických poznatků a jejich možnou aplikaci do výuky na prvním stupni základní školy.
The topic of this thesis What do children draw (not only) on the asphalt is to explore a material potential of outside environment as a specific device for teaching art education. The first part defines the role of the arts in contemporary education system, sets out the main goals and points out specialties of the field. The next section deals with the observation of spontaneous creative expressions of children on non-traditional sourfaces, their place in the natural need for exploration, and playing as a means of understanding the world. Compares the difference of the creation in outdoor environments on unconventional surfaces and the classical indoor creation and deals with the potential use of this knowledge. Looks for possibilities which would enrich the teaching of art and offer teachers new inspiration. Finally, on the basis of my own interventions, verifies the applicability of theoretical findings and their possible application in teaching at primary schools.