Kompetenční modely pedagogů volného času v kraji Praha
Competence Model of Leisure Time Educators in the Prague region
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59540Identifiers
Study Information System: 133229
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Trojanová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Závěrečná diplomová práce se zabývá problematikou kompetencí a kompetenčních modelů pedagogů volného času v podmínkách školských zařízení pro zájmové vzdělávání v kraji Praha. Daná problematika je posuzována s ohledem na čtyři pracovní pozice pedagogů volného času a tři skupiny kompetencí, vycházející z Národní soustavy povolání. Cílem práce je sestavení základního kompetenčního portfolia této cílové skupiny a jeho následné ověření mezi zaměstnanci školských zařízení pracujících v síti pražských domů dětí a mládeže. Na základě analýzy výsledků, s důrazem na míru potřebnosti kompetencí, autorka ve své práci přináší návrh kompetenčních modelů pro konkrétní pracovní pozice pedagogů volného času, kteří se podílejí jako vrcholoví, střední a linioví manažeři na řízení těchto organizací, a kompetenční model pro řadové zaměstnance - pedagogy volného času.
The diploma thesis is focused on competencies and competency models of leisure time educators in conditions of school facilities for non-formal education in the Prague region. This issue is assessed using examples of four working positions of leisure time educators and three groups of competencies, based on the National profession framework. The research's main goal is the creation of the basic competency portfolio and subsequently its' verification among pedagogues in the network of Prague houses of children and youth. Based on the analysis of the outcomes, the author presents a draft of competency for particular working positions of leisure time educators, who are involved in management of their institutions on top, middle and line level, as well as the competency model for ordinary employees - leisure time educators.