Zobrazit minimální záznam

Morphology development in children with specific language impairment - contribution to study prerequisites for the development of literacy skills in children at risk for dyslexia
dc.contributor.advisorKucharská, Anna
dc.creatorKučerová, Tereza
dc.date.accessioned2017-05-17T01:32:22Z
dc.date.available2017-05-17T01:32:22Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/59289
dc.description.abstractA b s t r a k t Diplomová práce vznikla díky dvěma na sebe navazujícím projektům, které se věnují studiu vývoje jazykových a gramotnostních dovedností u dětí s rizikem dyslexie. Práce popisuje vývoj morfologického uvědomování u dětí s vývojovou dysfázií. Úroveň morfologických dovedností byla opakovaně sledována po tři roky u dětí v předškolním a na počátku školního věku pomocí Testu morfologického uvědomování. Metoda vznikla podle Žlabovy Zkoušky jazykového citu (1992) a mapuje vývoj v několika dílčích oblastech - přechylování a tvorba množného čísla podstatných jmen, tvorba minulého času a třetí osoby jednotného čísla sloves, odvozování přídavných jmen a gramatická shoda. Zaprvé bylo sledováno, zda se v daném věkovém období výkony dětí stále ještě posouvají vpřed, resp. zda je metoda s to tento posun zachytit. Zadruhé, zda je rozdíl mezi výkony dětí ze skupiny běžného řečového vývoje (kontrolní skupina) a dětí ze skupiny vývojové dysfázie, u kterých lze vzhledem k poruše předpokládat oslabení v oblasti morfologie. Byla provedena i kvalitativní analýza jednotlivých sledovaných oblastí morfologie. Závěry analýz jsou diskutovány v kontextu s teoretickými východisky, aktuálním vědeckým poznáním a možnými limity práce, které by mohly jak sebraná data tak z nich plynoucí zjištění ovlivnit.cs_CZ
dc.description.abstractA b s t r a c t This thesis is based on two projects which follow one another and which deal with study of development of language and literacy skills in children at risk of dyslexia. The thesis describes the development of morphological awareness in children with specific language impairment. The level of morphological awareness was repeatedly tested during three years at children in preschool and early school age with the Test of morphological awareness. This method was prepared on the basis of Žlab's Test of language awareness (1992) and maps development of several subareas of morphological skills - gender forms, plural nouns, past tense and third person singular verb, adjective derivation and gramatical agreement. Several issues were concerned. First, whether the development of children in this age group is still ongoing and whether the Test of morphological awareness can measure this ongoing. Second, whether there are differences in the performance of children from normal speech development group (control group) and specific language impairment children group, where according to the disorder the morphological deficits can be expected. Qualitative analysis of observed subareas of morphology was also performed. The conclusions of analysis are discussed in the context of theoretical approaches, current...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectspecifické poruchy učenícs_CZ
dc.subjectriziko dyslexiecs_CZ
dc.subjectvývojová dysfáziecs_CZ
dc.subjectčasná čtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectpředpoklady pro čtení a psanícs_CZ
dc.subjectvývoj morfologiecs_CZ
dc.subjectspecific learning disabilitiesen_US
dc.subjectrisk of dyslexiaen_US
dc.subjectfamily risk of dyslexiaen_US
dc.subjectearly literacyen_US
dc.subjectprerequisites for reading and writingen_US
dc.subjectdevelopment of morphologyen_US
dc.titleVývoj morfologie u dětí s SLI - příspěvek ke studiu předpokladů pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s rizikem dyslexiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-01-15
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId95926
dc.title.translatedMorphology development in children with specific language impairment - contribution to study prerequisites for the development of literacy skills in children at risk for dyslexiaen_US
dc.contributor.refereeŠpačková, Klára
dc.identifier.aleph001558454
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csA b s t r a k t Diplomová práce vznikla díky dvěma na sebe navazujícím projektům, které se věnují studiu vývoje jazykových a gramotnostních dovedností u dětí s rizikem dyslexie. Práce popisuje vývoj morfologického uvědomování u dětí s vývojovou dysfázií. Úroveň morfologických dovedností byla opakovaně sledována po tři roky u dětí v předškolním a na počátku školního věku pomocí Testu morfologického uvědomování. Metoda vznikla podle Žlabovy Zkoušky jazykového citu (1992) a mapuje vývoj v několika dílčích oblastech - přechylování a tvorba množného čísla podstatných jmen, tvorba minulého času a třetí osoby jednotného čísla sloves, odvozování přídavných jmen a gramatická shoda. Zaprvé bylo sledováno, zda se v daném věkovém období výkony dětí stále ještě posouvají vpřed, resp. zda je metoda s to tento posun zachytit. Zadruhé, zda je rozdíl mezi výkony dětí ze skupiny běžného řečového vývoje (kontrolní skupina) a dětí ze skupiny vývojové dysfázie, u kterých lze vzhledem k poruše předpokládat oslabení v oblasti morfologie. Byla provedena i kvalitativní analýza jednotlivých sledovaných oblastí morfologie. Závěry analýz jsou diskutovány v kontextu s teoretickými východisky, aktuálním vědeckým poznáním a možnými limity práce, které by mohly jak sebraná data tak z nich plynoucí zjištění ovlivnit.cs_CZ
uk.abstract.enA b s t r a c t This thesis is based on two projects which follow one another and which deal with study of development of language and literacy skills in children at risk of dyslexia. The thesis describes the development of morphological awareness in children with specific language impairment. The level of morphological awareness was repeatedly tested during three years at children in preschool and early school age with the Test of morphological awareness. This method was prepared on the basis of Žlab's Test of language awareness (1992) and maps development of several subareas of morphological skills - gender forms, plural nouns, past tense and third person singular verb, adjective derivation and gramatical agreement. Several issues were concerned. First, whether the development of children in this age group is still ongoing and whether the Test of morphological awareness can measure this ongoing. Second, whether there are differences in the performance of children from normal speech development group (control group) and specific language impairment children group, where according to the disorder the morphological deficits can be expected. Qualitative analysis of observed subareas of morphology was also performed. The conclusions of analysis are discussed in the context of theoretical approaches, current...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990015584540106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV