Předsudky a multikulturní výchova (boj s předsudky vůči Romům v rámci multikulturního projektu Czech Kid)
Prejudice and multicultural education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5920Identifikátory
SIS: 54170
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dohnalová, Marie
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Občanský sektor
Katedra / ústav / klinika
Katedra studií občanské společnosti
Datum obhajoby
22. 6. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce se zabývá předsudečnými postoji ve společnosti a způsoby, jakými je možné chybným předsudkům předcházet. Mapuje základní východiska a teorii vzniku předsudků, a to jak z psychologické perspektivy (tj. zkoumá procesy jakými jsou předsudky v našem myšlení vytvářeny), tak z pohledu sociálního, společenského, zkoumá tedy konkrétní vazby, jež mezi skupinami existují a jakou formou vytváření a upevňování předsudků napomáhají. Práce se dále věnuje konkrétně romské menšině. Zjišťuje postoje a názory majority na společné soužití i na etnikum jako takové, paralelně pak zkoumá pohled a zkušenosti samotných Romů a definuje hlavní oblasti/témata, ve kterých se předsudky vůči Romům projevují. Následně pak představuje multikulturní výchovu jako způsob práce s těmito předsudky a konkrétní projekt "Czech Kid", na kterém ukazuje možnosti, jakými lze s těmito tématy pracovat a vést ke změně jednotlivých předsudků. Praktická část práce je doplněna ukázkami textů tohoto projektu, jejichž vznik a finální podoba je blížeji vysvětlena a komentována s ohledem na poznatky, jež byly získány právě z šetření mezi samotnými Romy. V závěru práce jsou pak předestřeny některé další možnosti a perspektivy vztahující se jednak k samotné aplikaci projektu, tak obecně k možnostech využití poznatků této práce.
Concerned with prejudices and stereotypes in a society and their prevention, this master's thesis outlines the key basis and theories of stereotyping both in a psychological and a social perspective. A special emphasis is placed on Roma minority being analysed from the perspective of the majority society as well as the minority itself. The thesis focuses on introducing multicultural education, in particular the project "Czech Kid", as a means of increasing prejudice and stereotypes awareness and of modifying our behaviour. The project analysis together with the text extraxts are provided in the practical part of the thesis.