Děti v pěstounské péči ve vzdělávacím procesu
Children in Foster Care in the learning Process
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59162Identifikátory
SIS: 121370
Kolekce
- Kvalifikační práce [19345]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kucharská, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
20. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Pěstounská péče, pěstounská rodina, vzdělávání, učitelé, biologické faktory, attachementKlíčová slova (anglicky)
Foster care,foster family, education, teachers,biological factorś,attachementTématem bakalářské práce jsou děti v pěstounské péči ve vzdělávacím procesu. Bakalářská práce si klade za cíl popsat specifické projevy dětí v pěstounské péči předškolního a mladšího školního věku, jejich vnímání autority a interakci s učitelem i spolužáky. Teoretická část je založena na studiu odborné literatury, snaží se zmapovat raný vývoj dětí v pěstounské péči, důležitost rodiny, její selhání, ústavní péči a její následky, formy náhradní rodinné péče a školní prostředí. Empirická část je kvalitativně zaměřena, zabývá se pohledem pěstounů i učitelů na problematiku dětí v pěstounské péči ve školním prostředí. V rámci sběru dat byly realizovány polostrukturované rozhovory se čtyřmi pěstounskými rodinami a čtyřmi třídními učitelkami dětí, dále bylo provedeno zúčastněné pozorování dětí v prostředí školy. Výsledky studie naznačují, že děti v pěstounské péči mívají ve škole charakteristické projevy a obtíže, které mohou být způsobeny nedostatečným citovým zázemím v raném dětství či psychickou deprivací. Při řešení těchto obtíží je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy a informovanost učitelů o minulosti dítěte.
Theme of bachelor thesis is children in foster care in the learning process. The bachelor thesis aims to describe specific expressions of children in foster care of preschool and school age, their perception of authority and interaction with the teacher and classmates. The theoretical part is based on the study of literature, trying to map the early development of children in foster care, the importance of family, its failures, institutional care and its consequences, alternative forms of family care and school environment. The empirical part is qualitatively focused, dealing with foster parents and teachers looking at the issue of children in foster care in the school environment. The data collection was carried out during semi- structured interviews with four foster families and classroom teachers with four children, and participant observation of children in the school environment was conducted. The results of the study suggest that children in foster care often have a school characteristic signs and symptoms, which may be caused by insufficient emotional background in early childhood or emotional deprivation. Cooperation between family and school and awareness of the child's history for teachers are solutions to this problem.