Estetický faktor v pojetí zkušenosti Johna Deweyho: Estetická relevance snowbordingu
Aesthetic Factor in John Dewey's Conception of an Experience Aesthetic Relevance demonstrated by Example of Snowbording
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59019Identifiers
Study Information System: 94478
Collections
- Kvalifikační práce [22834]
Author
Advisor
Referee
Dadejík, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
18. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dewey, Shusterman, zkušenost, snowboarding, rytmus, prostředí, exprese, pragmatismusKeywords (English)
Dewey, Shusterman, Experience, Snowboarding, Rythm, Enviroment, Expression, PragmatismDiplomová práce objasňuje pojetí zkušenosti Johna Deweyho a zaměřuje se především na jeho tezi o přítomnosti estetického faktoru v každé ucelené, završené zkušenosti. Zabývá se rozdíly mezi běžnými a završenými zkušenostmi a zkoumá v nich působení estetického faktoru. Jeho nezastupitelná role je úmyslně demonstrována na mimouměleckém příkladu zážitků, které přináší snowboarding. Nejdůležitější poznatky jsou rozvinuty skrze přístup somaestetiky Richarda Shustermana. Teorie těchto dvou myslitelů podporují hlavní myšlenku práce, že dynamické pohyby těla mohou jejich aktérům přinášet estetické zážitky. Odhalí se tak některé na první pohled nezřetelné důvody atraktivity tohoto novodobého sportu.
This diploma thesis examines John Dewey's concept of experience, focusing especially on his notion that an aesthetic factor is present in every complete and consummatory experience. It deals with the differences between a common experience and "an experience" and examines how an aesthetic factor works in them. The indispensable role of the aesthetic factor is intentionally demonstrated on the non-artistic example of experiences of snowboarding. The most important findings are developed through the approach of Richard Shusterman's somaesthetics. The theories of these two philosophers support the main idea of this thesis, namely that dynamic movements of the body can bring aesthetic experiences to their actor. Thus, some of the reasons that explain the attractiveness of this modern sport come to light that are not apparent at first glance.