dc.contributor.advisor | Smetáčková, Irena | |
dc.creator | Brožová, Martina | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T22:05:37Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T22:05:37Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/58732 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá vývojem identity dívky s nefemininními rysy na 1. stupni ZŠ. Snažím se vnést vhled do jejího sebepojetí, nalézt odpověď na otázky, v čem spočívá její odlišnost, jak prožívá své postavení v rodině a školním kolektivu. Také se snažím postihnout sociální kontext jejího nejbližšího prostředí. Zabývám se tím, jaká je její pozice v rodině a ve školní třídě, jaká je dominující představa femininity a maskulinity v dané třídě, zda se může stát terčem homofobie z důvodu její odlišnosti a jak k ní přistupuje třídní učitel. Z výzkumu jsem zjistila, že ve školní třídě, do které dívka dochází, hraje významnou roli gender a dívka s nedostatečnými projevy femininity je pro nedodržování genderové role vyčleňována. Hodnocení vrstevníků je ovlivněno celospolečenskými normami femininity a také třídními. Třídní normy nejsou v souladu s pojetím jejího rodinného zázemí, kde převládá výrazné nadhodnocování maskulinity nad femininitou a projevy maskulinity jsou oceňovány a posilovány vzory, ke kterým se vztahuje. Práce je rozdělena na empirickou a teoretickou část. Teoretická část je představena v rámci diskuze, kde porovnávám poznatky z dostupné literatury s mými poznatky z výzkumu. Obecně by se dalo říci, že teoretické zázemí obsahuje poznatky z úvodu problematiky genderu, dále se zabývám... | cs_CZ |
dc.description.abstract | My bachelor's thesis deals with development of the identity of a young school girl with non- feminine features. I am trying to bring insight into her self-perception, to understand questions like what are her differences, how she feels about her position in the family and among school friends, what are her role models and whether she wants to get rid of her differences or whether they are desirable. I am also trying to look into the social context of her closest environment and her classroom, what is dominant idea of femininity and masculinity in that class, whether she can be the target of homophobia due to her being different and what is her teacher's attitude towards her. I found that in the girl's class, gender plays an important part. The girl with insufficient femininity is being excluded. Assessment of femininity by her peers is a subject to common social and class norms. Class norms do not follow her family background, where there is distinctive overemphasis on masculinity compared to femininity. Expressions of masculinity are valued and strengthened by role models. The study consists of two parts: theoretical and empirical. In the first part I compare the facts from available literature with the facts of my research in disscusion. The theoretical part of this diploma study contains the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | tomboys | cs_CZ |
dc.subject | femininita | cs_CZ |
dc.subject | gender | cs_CZ |
dc.subject | genderová identita | cs_CZ |
dc.subject | genderová role | cs_CZ |
dc.subject | sebepojetí | cs_CZ |
dc.subject | školní třída | cs_CZ |
dc.subject | tomboys | en_US |
dc.subject | femininity | en_US |
dc.subject | gender | en_US |
dc.subject | gender identity | en_US |
dc.subject | gender role | en_US |
dc.subject | self-concept | en_US |
dc.subject | peer-group | en_US |
dc.title | Tomboy - případová studie dívky s nefemininními rysy na 1. stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-06-21 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 121583 | |
dc.title.translated | Tomboy - the identity of a young school girl with non-feminine features | en_US |
dc.contributor.referee | Onder, Jakub | |
dc.identifier.aleph | 001603142 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
thesis.degree.discipline | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie a speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology and Special Pedagogy | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá vývojem identity dívky s nefemininními rysy na 1. stupni ZŠ. Snažím se vnést vhled do jejího sebepojetí, nalézt odpověď na otázky, v čem spočívá její odlišnost, jak prožívá své postavení v rodině a školním kolektivu. Také se snažím postihnout sociální kontext jejího nejbližšího prostředí. Zabývám se tím, jaká je její pozice v rodině a ve školní třídě, jaká je dominující představa femininity a maskulinity v dané třídě, zda se může stát terčem homofobie z důvodu její odlišnosti a jak k ní přistupuje třídní učitel. Z výzkumu jsem zjistila, že ve školní třídě, do které dívka dochází, hraje významnou roli gender a dívka s nedostatečnými projevy femininity je pro nedodržování genderové role vyčleňována. Hodnocení vrstevníků je ovlivněno celospolečenskými normami femininity a také třídními. Třídní normy nejsou v souladu s pojetím jejího rodinného zázemí, kde převládá výrazné nadhodnocování maskulinity nad femininitou a projevy maskulinity jsou oceňovány a posilovány vzory, ke kterým se vztahuje. Práce je rozdělena na empirickou a teoretickou část. Teoretická část je představena v rámci diskuze, kde porovnávám poznatky z dostupné literatury s mými poznatky z výzkumu. Obecně by se dalo říci, že teoretické zázemí obsahuje poznatky z úvodu problematiky genderu, dále se zabývám... | cs_CZ |
uk.abstract.en | My bachelor's thesis deals with development of the identity of a young school girl with non- feminine features. I am trying to bring insight into her self-perception, to understand questions like what are her differences, how she feels about her position in the family and among school friends, what are her role models and whether she wants to get rid of her differences or whether they are desirable. I am also trying to look into the social context of her closest environment and her classroom, what is dominant idea of femininity and masculinity in that class, whether she can be the target of homophobia due to her being different and what is her teacher's attitude towards her. I found that in the girl's class, gender plays an important part. The girl with insufficient femininity is being excluded. Assessment of femininity by her peers is a subject to common social and class norms. Class norms do not follow her family background, where there is distinctive overemphasis on masculinity compared to femininity. Expressions of masculinity are valued and strengthened by role models. The study consists of two parts: theoretical and empirical. In the first part I compare the facts from available literature with the facts of my research in disscusion. The theoretical part of this diploma study contains the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016031420106986 | |