Zobrazit minimální záznam

Reflection of Musical Works in European Literary Modernism
dc.contributor.advisorVojvodík, Josef
dc.creatorKovaříková, Olga
dc.date.accessioned2017-05-16T21:35:03Z
dc.date.available2017-05-16T21:35:03Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/58606
dc.description.abstractPráce se zaměřuje na intermediální vztahy mezi hudbou a literaturou v evropské literární moderně a rané avantgardě, přičemž sleduje dopad hudby na literární text, literaturu jako takovou a na bytostně literární médium knihy. Hudebním dílem se v tomto případě myslí především Wagnerova hudební dramata a teoretické texty, které nastínily Wagnerův umělecko-estetický koncept Gesamtkunstwerku jakožto totálního uměleckého díla sjednocujícího všechna umění. Tato práce sleduje metaestetickou linii niterného, synesteticky orientovaného intrakompozičního literárního Gesamtkunstwerku ve vybraných textech Charlese Baudelaira, Stéphana Mallarméa, Marcela Prousta a v almanachu Der Blaue Reiter, přičemž odhaluje podstatu analogií mezi hudbou a literaturou, jednotlivé projevy muzikalizace a jejich význam pro literární dílo a literaturu jako celek. Zároveň akcentuje, že na vybrané texty má velký vliv rovněž již "literalizovaná" hudba a esoterické učení o spekulativní hudbě, a též upozorňuje na postupné rozmělňování hranic mezi uměními na cestě k abstrakci.cs_CZ
dc.description.abstractThis paper focuses on intermedial relations between music and literature of European Modernism and early Avant-garde, and monitors the impact of music on literary texts, literature as a whole, and the essentially literary medium - the book. "Musical work", in this case, refers to Richard Wagner's music dramas and theoretical texts that outlined Wagner's artistic-aesthetic concept of Gesamtkunstwerk as a total work of art uniting all the arts. This paper follows the meta-aesthetic line of intimate, synaestheticly oriented intracompositional literary Gesamtkunstwerk in selected literary texts by Charles Baudelaire, Stéphane Mallarmé, Marcel Proust, and in The Blaue Reiter Almanac. It reveals the essence of analogies between music and literature, various manifestations of musicalization, and their significance for literary works and literature as a whole. It additionally emphasizes that the selected texts have also been influenced by already "literarized" music, as well as by esoteric teachings on speculative music, and highlights the gradual disintegration of boundaries between the arts, which led to their abstraction.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectintermedialitacs_CZ
dc.subjectsynesteziecs_CZ
dc.subjectmuzikalizovaná literaturacs_CZ
dc.subjectintrakompoziční intermedialita v literatuřecs_CZ
dc.subjectliterární Gesamtkunstwerkcs_CZ
dc.subjectintermedialityen_US
dc.subjectsynaesthesiaen_US
dc.subjectmusicalized literatureen_US
dc.subjectintracompositional intermediality in literatureen_US
dc.subjectliterary Gesamtkunstwerken_US
dc.titleReflexe hudebního díla v literatuře evropské modernycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-16
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId94928
dc.title.translatedReflection of Musical Works in European Literary Modernismen_US
dc.contributor.refereeHrdlička, Josef
dc.identifier.aleph001625091
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineComparative Literature - Norwegian Studiesen_US
thesis.degree.disciplineKomparatistika - Norštinacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomparatistika - Norštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enComparative Literature - Norwegian Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zaměřuje na intermediální vztahy mezi hudbou a literaturou v evropské literární moderně a rané avantgardě, přičemž sleduje dopad hudby na literární text, literaturu jako takovou a na bytostně literární médium knihy. Hudebním dílem se v tomto případě myslí především Wagnerova hudební dramata a teoretické texty, které nastínily Wagnerův umělecko-estetický koncept Gesamtkunstwerku jakožto totálního uměleckého díla sjednocujícího všechna umění. Tato práce sleduje metaestetickou linii niterného, synesteticky orientovaného intrakompozičního literárního Gesamtkunstwerku ve vybraných textech Charlese Baudelaira, Stéphana Mallarméa, Marcela Prousta a v almanachu Der Blaue Reiter, přičemž odhaluje podstatu analogií mezi hudbou a literaturou, jednotlivé projevy muzikalizace a jejich význam pro literární dílo a literaturu jako celek. Zároveň akcentuje, že na vybrané texty má velký vliv rovněž již "literalizovaná" hudba a esoterické učení o spekulativní hudbě, a též upozorňuje na postupné rozmělňování hranic mezi uměními na cestě k abstrakci.cs_CZ
uk.abstract.enThis paper focuses on intermedial relations between music and literature of European Modernism and early Avant-garde, and monitors the impact of music on literary texts, literature as a whole, and the essentially literary medium - the book. "Musical work", in this case, refers to Richard Wagner's music dramas and theoretical texts that outlined Wagner's artistic-aesthetic concept of Gesamtkunstwerk as a total work of art uniting all the arts. This paper follows the meta-aesthetic line of intimate, synaestheticly oriented intracompositional literary Gesamtkunstwerk in selected literary texts by Charles Baudelaire, Stéphane Mallarmé, Marcel Proust, and in The Blaue Reiter Almanac. It reveals the essence of analogies between music and literature, various manifestations of musicalization, and their significance for literary works and literature as a whole. It additionally emphasizes that the selected texts have also been influenced by already "literarized" music, as well as by esoteric teachings on speculative music, and highlights the gradual disintegration of boundaries between the arts, which led to their abstraction.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990016250910106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV