dc.contributor.advisor | Vojvodík, Josef | |
dc.creator | Kovaříková, Olga | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T21:35:03Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T21:35:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/58606 | |
dc.description.abstract | Práce se zaměřuje na intermediální vztahy mezi hudbou a literaturou v evropské literární moderně a rané avantgardě, přičemž sleduje dopad hudby na literární text, literaturu jako takovou a na bytostně literární médium knihy. Hudebním dílem se v tomto případě myslí především Wagnerova hudební dramata a teoretické texty, které nastínily Wagnerův umělecko-estetický koncept Gesamtkunstwerku jakožto totálního uměleckého díla sjednocujícího všechna umění. Tato práce sleduje metaestetickou linii niterného, synesteticky orientovaného intrakompozičního literárního Gesamtkunstwerku ve vybraných textech Charlese Baudelaira, Stéphana Mallarméa, Marcela Prousta a v almanachu Der Blaue Reiter, přičemž odhaluje podstatu analogií mezi hudbou a literaturou, jednotlivé projevy muzikalizace a jejich význam pro literární dílo a literaturu jako celek. Zároveň akcentuje, že na vybrané texty má velký vliv rovněž již "literalizovaná" hudba a esoterické učení o spekulativní hudbě, a též upozorňuje na postupné rozmělňování hranic mezi uměními na cestě k abstrakci. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This paper focuses on intermedial relations between music and literature of European Modernism and early Avant-garde, and monitors the impact of music on literary texts, literature as a whole, and the essentially literary medium - the book. "Musical work", in this case, refers to Richard Wagner's music dramas and theoretical texts that outlined Wagner's artistic-aesthetic concept of Gesamtkunstwerk as a total work of art uniting all the arts. This paper follows the meta-aesthetic line of intimate, synaestheticly oriented intracompositional literary Gesamtkunstwerk in selected literary texts by Charles Baudelaire, Stéphane Mallarmé, Marcel Proust, and in The Blaue Reiter Almanac. It reveals the essence of analogies between music and literature, various manifestations of musicalization, and their significance for literary works and literature as a whole. It additionally emphasizes that the selected texts have also been influenced by already "literarized" music, as well as by esoteric teachings on speculative music, and highlights the gradual disintegration of boundaries between the arts, which led to their abstraction. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | intermedialita | cs_CZ |
dc.subject | synestezie | cs_CZ |
dc.subject | muzikalizovaná literatura | cs_CZ |
dc.subject | intrakompoziční intermedialita v literatuře | cs_CZ |
dc.subject | literární Gesamtkunstwerk | cs_CZ |
dc.subject | intermediality | en_US |
dc.subject | synaesthesia | en_US |
dc.subject | musicalized literature | en_US |
dc.subject | intracompositional intermediality in literature | en_US |
dc.subject | literary Gesamtkunstwerk | en_US |
dc.title | Reflexe hudebního díla v literatuře evropské moderny | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-16 | |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 94928 | |
dc.title.translated | Reflection of Musical Works in European Literary Modernism | en_US |
dc.contributor.referee | Hrdlička, Josef | |
dc.identifier.aleph | 001625091 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Comparative Literature - Norwegian Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Komparatistika - Norština | cs_CZ |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Komparatistika - Norština | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Comparative Literature - Norwegian Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zaměřuje na intermediální vztahy mezi hudbou a literaturou v evropské literární moderně a rané avantgardě, přičemž sleduje dopad hudby na literární text, literaturu jako takovou a na bytostně literární médium knihy. Hudebním dílem se v tomto případě myslí především Wagnerova hudební dramata a teoretické texty, které nastínily Wagnerův umělecko-estetický koncept Gesamtkunstwerku jakožto totálního uměleckého díla sjednocujícího všechna umění. Tato práce sleduje metaestetickou linii niterného, synesteticky orientovaného intrakompozičního literárního Gesamtkunstwerku ve vybraných textech Charlese Baudelaira, Stéphana Mallarméa, Marcela Prousta a v almanachu Der Blaue Reiter, přičemž odhaluje podstatu analogií mezi hudbou a literaturou, jednotlivé projevy muzikalizace a jejich význam pro literární dílo a literaturu jako celek. Zároveň akcentuje, že na vybrané texty má velký vliv rovněž již "literalizovaná" hudba a esoterické učení o spekulativní hudbě, a též upozorňuje na postupné rozmělňování hranic mezi uměními na cestě k abstrakci. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This paper focuses on intermedial relations between music and literature of European Modernism and early Avant-garde, and monitors the impact of music on literary texts, literature as a whole, and the essentially literary medium - the book. "Musical work", in this case, refers to Richard Wagner's music dramas and theoretical texts that outlined Wagner's artistic-aesthetic concept of Gesamtkunstwerk as a total work of art uniting all the arts. This paper follows the meta-aesthetic line of intimate, synaestheticly oriented intracompositional literary Gesamtkunstwerk in selected literary texts by Charles Baudelaire, Stéphane Mallarmé, Marcel Proust, and in The Blaue Reiter Almanac. It reveals the essence of analogies between music and literature, various manifestations of musicalization, and their significance for literary works and literature as a whole. It additionally emphasizes that the selected texts have also been influenced by already "literarized" music, as well as by esoteric teachings on speculative music, and highlights the gradual disintegration of boundaries between the arts, which led to their abstraction. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016250910106986 | |