dc.contributor.advisor | Volín, Jan | |
dc.creator | Prachová, Pavla | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T21:26:24Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T21:26:24Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/58570 | |
dc.description.abstract | Cílem předkládané diplomové práce bylo otestovat schopnost imitace řeči z hlediska temporální přesnosti u dvou věkových skupin dětí. První skupinu tvořilo 8 dívek a 8 chlapců ve věku 10 až 11 let, druhou 8 dívek a 8 chlapců ve věku 12 až 13 let. Pro účely experimentu byly vytvořeny tři verze percepčně produkčního testu, které v náhodném pořadí obsahovaly šesti-, devíti- a dvanáctislabičné oznamovací věty skládající se ze dvou, tří a čtyř tříslabičných mluvních taktů. Úkolem dětí bylo zopakovat věty přesně tak, jak je slyšely, a to doslova, na slabiku /na/ a na slabiku /ba/. I když byly děti schopny plnit zadání percepčně produkčního testu, vyskytly se případy, kdy se od zadání odchýlily, tzn. že větu nějakým způsobem deformovaly. Přesnost imitace byla zkoumána pomocí průměrné odchylky od modelu. Na základě získaných hodnot jsme zjišťovali, jakou roli hraje při imitaci délka a složení testových vět, a dále způsob a pořadí imitace. Dále nás zajímalo, zda má na přesnost imitace vliv věk a pohlaví respondentů. Klíčová slova rytmus řeči, tempo, trvání, mluvní takt, průměrná odchylka, imitace, děti | cs_CZ |
dc.description.abstract | The goal of this thesis was to test the ability of speech imitation in terms of temporal accuracy in two age groups of children. The first age group comprised 8 girls and 8 boys at the age of 10 to 11 years; the second group consisted of 8 girls and 8 boys at the age of 12 to 13 years. For the purpose of the experiment a perception-production test was created - it consisted of six, nine and twelve syllabic declarative sentences which contained two, three and four trisyllabic stress- groups. The task of the participating children was to repeat the sentences in three manners: in exactly the same words as they had heard them, and then by using the syllable /na/ and /ba/. Even though the children were able to meet the task, in some cases deviations occurred, such as deformations of the sentences in a certain way. Accuracy of imitation was investigated through average deviations from the model sentences. Based on the obtained values we identified the factors of length and composition of the task items and also the manner and order of imitation. We were also interested whether age and gender of respondents affect the accuracy of imitation. Key words speech rhythm, tempo, duration, stress-group, average deviation, imitation, children | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | rytmus řeči | cs_CZ |
dc.subject | tempo | cs_CZ |
dc.subject | trvání | cs_CZ |
dc.subject | mluvní takt | cs_CZ |
dc.subject | průměrná odchylka | cs_CZ |
dc.subject | imitace | cs_CZ |
dc.subject | děti | cs_CZ |
dc.subject | speech rhythm | en_US |
dc.subject | tempo | en_US |
dc.subject | duration | en_US |
dc.subject | stress-group | en_US |
dc.subject | average deviation | en_US |
dc.subject | imitation | en_US |
dc.subject | children | en_US |
dc.title | Temporální přesnost imitace řeči u dvou věkových skupin dětí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-18 | |
dc.description.department | Institute of Phonetics | en_US |
dc.description.department | Fonetický ústav | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 110018 | |
dc.title.translated | Temporal accuracy of speech imitation in two age groups of children | en_US |
dc.contributor.referee | Palková, Zdena | |
dc.identifier.aleph | 001626505 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Phonetics - Swedish Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Fonetika - Švédština | cs_CZ |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Fonetický ústav | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Phonetics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Fonetika - Švédština | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Phonetics - Swedish Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem předkládané diplomové práce bylo otestovat schopnost imitace řeči z hlediska temporální přesnosti u dvou věkových skupin dětí. První skupinu tvořilo 8 dívek a 8 chlapců ve věku 10 až 11 let, druhou 8 dívek a 8 chlapců ve věku 12 až 13 let. Pro účely experimentu byly vytvořeny tři verze percepčně produkčního testu, které v náhodném pořadí obsahovaly šesti-, devíti- a dvanáctislabičné oznamovací věty skládající se ze dvou, tří a čtyř tříslabičných mluvních taktů. Úkolem dětí bylo zopakovat věty přesně tak, jak je slyšely, a to doslova, na slabiku /na/ a na slabiku /ba/. I když byly děti schopny plnit zadání percepčně produkčního testu, vyskytly se případy, kdy se od zadání odchýlily, tzn. že větu nějakým způsobem deformovaly. Přesnost imitace byla zkoumána pomocí průměrné odchylky od modelu. Na základě získaných hodnot jsme zjišťovali, jakou roli hraje při imitaci délka a složení testových vět, a dále způsob a pořadí imitace. Dále nás zajímalo, zda má na přesnost imitace vliv věk a pohlaví respondentů. Klíčová slova rytmus řeči, tempo, trvání, mluvní takt, průměrná odchylka, imitace, děti | cs_CZ |
uk.abstract.en | The goal of this thesis was to test the ability of speech imitation in terms of temporal accuracy in two age groups of children. The first age group comprised 8 girls and 8 boys at the age of 10 to 11 years; the second group consisted of 8 girls and 8 boys at the age of 12 to 13 years. For the purpose of the experiment a perception-production test was created - it consisted of six, nine and twelve syllabic declarative sentences which contained two, three and four trisyllabic stress- groups. The task of the participating children was to repeat the sentences in three manners: in exactly the same words as they had heard them, and then by using the syllable /na/ and /ba/. Even though the children were able to meet the task, in some cases deviations occurred, such as deformations of the sentences in a certain way. Accuracy of imitation was investigated through average deviations from the model sentences. Based on the obtained values we identified the factors of length and composition of the task items and also the manner and order of imitation. We were also interested whether age and gender of respondents affect the accuracy of imitation. Key words speech rhythm, tempo, duration, stress-group, average deviation, imitation, children | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústav | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016265050106986 | |