Zobrazit minimální záznam

Temporal accuracy of speech imitation in two age groups of children
dc.contributor.advisorVolín, Jan
dc.creatorPrachová, Pavla
dc.date.accessioned2017-05-16T21:26:24Z
dc.date.available2017-05-16T21:26:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/58570
dc.description.abstractCílem předkládané diplomové práce bylo otestovat schopnost imitace řeči z hlediska temporální přesnosti u dvou věkových skupin dětí. První skupinu tvořilo 8 dívek a 8 chlapců ve věku 10 až 11 let, druhou 8 dívek a 8 chlapců ve věku 12 až 13 let. Pro účely experimentu byly vytvořeny tři verze percepčně produkčního testu, které v náhodném pořadí obsahovaly šesti-, devíti- a dvanáctislabičné oznamovací věty skládající se ze dvou, tří a čtyř tříslabičných mluvních taktů. Úkolem dětí bylo zopakovat věty přesně tak, jak je slyšely, a to doslova, na slabiku /na/ a na slabiku /ba/. I když byly děti schopny plnit zadání percepčně produkčního testu, vyskytly se případy, kdy se od zadání odchýlily, tzn. že větu nějakým způsobem deformovaly. Přesnost imitace byla zkoumána pomocí průměrné odchylky od modelu. Na základě získaných hodnot jsme zjišťovali, jakou roli hraje při imitaci délka a složení testových vět, a dále způsob a pořadí imitace. Dále nás zajímalo, zda má na přesnost imitace vliv věk a pohlaví respondentů. Klíčová slova rytmus řeči, tempo, trvání, mluvní takt, průměrná odchylka, imitace, dětics_CZ
dc.description.abstractThe goal of this thesis was to test the ability of speech imitation in terms of temporal accuracy in two age groups of children. The first age group comprised 8 girls and 8 boys at the age of 10 to 11 years; the second group consisted of 8 girls and 8 boys at the age of 12 to 13 years. For the purpose of the experiment a perception-production test was created - it consisted of six, nine and twelve syllabic declarative sentences which contained two, three and four trisyllabic stress- groups. The task of the participating children was to repeat the sentences in three manners: in exactly the same words as they had heard them, and then by using the syllable /na/ and /ba/. Even though the children were able to meet the task, in some cases deviations occurred, such as deformations of the sentences in a certain way. Accuracy of imitation was investigated through average deviations from the model sentences. Based on the obtained values we identified the factors of length and composition of the task items and also the manner and order of imitation. We were also interested whether age and gender of respondents affect the accuracy of imitation. Key words speech rhythm, tempo, duration, stress-group, average deviation, imitation, childrenen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectrytmus řečics_CZ
dc.subjecttempocs_CZ
dc.subjecttrvánícs_CZ
dc.subjectmluvní taktcs_CZ
dc.subjectprůměrná odchylkacs_CZ
dc.subjectimitacecs_CZ
dc.subjectdětics_CZ
dc.subjectspeech rhythmen_US
dc.subjecttempoen_US
dc.subjectdurationen_US
dc.subjectstress-groupen_US
dc.subjectaverage deviationen_US
dc.subjectimitationen_US
dc.subjectchildrenen_US
dc.titleTemporální přesnost imitace řeči u dvou věkových skupin dětícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-18
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId110018
dc.title.translatedTemporal accuracy of speech imitation in two age groups of childrenen_US
dc.contributor.refereePalková, Zdena
dc.identifier.aleph001626505
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhonetics - Swedish Studiesen_US
thesis.degree.disciplineFonetika - Švédštinacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFonetika - Švédštinacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhonetics - Swedish Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem předkládané diplomové práce bylo otestovat schopnost imitace řeči z hlediska temporální přesnosti u dvou věkových skupin dětí. První skupinu tvořilo 8 dívek a 8 chlapců ve věku 10 až 11 let, druhou 8 dívek a 8 chlapců ve věku 12 až 13 let. Pro účely experimentu byly vytvořeny tři verze percepčně produkčního testu, které v náhodném pořadí obsahovaly šesti-, devíti- a dvanáctislabičné oznamovací věty skládající se ze dvou, tří a čtyř tříslabičných mluvních taktů. Úkolem dětí bylo zopakovat věty přesně tak, jak je slyšely, a to doslova, na slabiku /na/ a na slabiku /ba/. I když byly děti schopny plnit zadání percepčně produkčního testu, vyskytly se případy, kdy se od zadání odchýlily, tzn. že větu nějakým způsobem deformovaly. Přesnost imitace byla zkoumána pomocí průměrné odchylky od modelu. Na základě získaných hodnot jsme zjišťovali, jakou roli hraje při imitaci délka a složení testových vět, a dále způsob a pořadí imitace. Dále nás zajímalo, zda má na přesnost imitace vliv věk a pohlaví respondentů. Klíčová slova rytmus řeči, tempo, trvání, mluvní takt, průměrná odchylka, imitace, dětics_CZ
uk.abstract.enThe goal of this thesis was to test the ability of speech imitation in terms of temporal accuracy in two age groups of children. The first age group comprised 8 girls and 8 boys at the age of 10 to 11 years; the second group consisted of 8 girls and 8 boys at the age of 12 to 13 years. For the purpose of the experiment a perception-production test was created - it consisted of six, nine and twelve syllabic declarative sentences which contained two, three and four trisyllabic stress- groups. The task of the participating children was to repeat the sentences in three manners: in exactly the same words as they had heard them, and then by using the syllable /na/ and /ba/. Even though the children were able to meet the task, in some cases deviations occurred, such as deformations of the sentences in a certain way. Accuracy of imitation was investigated through average deviations from the model sentences. Based on the obtained values we identified the factors of length and composition of the task items and also the manner and order of imitation. We were also interested whether age and gender of respondents affect the accuracy of imitation. Key words speech rhythm, tempo, duration, stress-group, average deviation, imitation, childrenen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
dc.identifier.lisID990016265050106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV