Nádraží, vlaky a škola
Trainstations, trains and school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58522Identifiers
Study Information System: 119340
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Consultant
Velíšek, Martin
Šindelová, Jana
Referee
Kitzbergerová, Leonora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
nádraží, vlaky, škola, výtvarná výchova, cestování, současnost, historie, literární kontextyKeywords (English)
trainstations, trains, school, art education, traveling, contemporary, history, contextes of literatureBrůžková, K.: Nádraží, vlaky a škola. [Diplomová práce] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 74 s. (Přílohy: 6 ks. pastel 65 x 50 cm, 1 ks leporelo O(b)drazy, 1 ks kniha (K. na kolejích), 1 ks CD) Práce se zabývá prostředím železnice a jeho mnohými vyobrazeními v umění. Obsahuje výtvarné projekty a teoretickou studii. Nahlíží na široké téma z různých úhlů pohledu, snaží se objasnit, jak byl námět uchopován v různém čase různými umělci. Práce je rozdělena na tři základní části: a) teoretická - pojednává o výběru z umělců (skupin umělců), jejichž tématem je železnice, zabývá se výtvarným uměním a filmem b) didaktická - obsahuje dva realizované projekty, na víceletém gymnáziu a na kroužku keramiky na prvním stupni základní školy c) Autorská část - zabývá se vlastní tvorbou, dělí se dále na tři části, jejichž výstupem jsou: leporelo O(b)drazy, kniha K. na kolejích a šest kreseb pastelem.
Brůžková, K.: Trainstations, trains and school. [diploma thesis] Praha 2013 - Charles University, Faculty of Education, art department, 74 p. (Supplements: 6 drawings 65 x 50 cm, 1 concertina book O(b)drazy, 1 book (K. na kolejích), 1 CD) The work is about railway and many pictures of it in art. It contains art projects and theoretical study. The topic is looked from many different views. It's trying to explain, how was the theme taken in different times. Text is divided into three main parts: a) theoretical - about few artists (groups of artists), which had the railway as popular theme of work, mainly art and film b) didactical - contains realised projects, on a secondary grammar school and on a ceramics with younger children c) authorial part - is about my own production, it is divided for three parts: drawings, book and concertina book