Show simple item record

Iconography of Green Tara
dc.contributor.advisorBerounský, Daniel
dc.creatorHeroldová, Helena
dc.date.accessioned2017-05-16T20:20:28Z
dc.date.available2017-05-16T20:20:28Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/58335
dc.description.abstractBohyně Tára (tibetsky Sgrol ma) patří pro svoji úlohu ochránkyně a pomocnice k nejoblíbenějším božstvům tibetského buddhismu. Tára byla uctívána zprvu v Indii v 8. století, a její kult se později rozšířil do Tibetu a Mongolska, ale i Číny a Japonska. V současnosti je známá a oblíbená též v moderním západním buddhismu. Tato práce shrnuje základní informace týkající se vývoje ikonografie bohyně Táry. První část podává přehled základních primárních pramenů k tomuto studiu, zejména texty tibetských autorů od 12. do 17. století. Uveden je též komentovaný překlad jednoho ze základních textů, Chvály jednadvaceti Tár. Druhá část se věnuje bohyni Táře v tradiční náboženské malbě. Shrnuty jsou ikonografická pravidla pro její zobrazení. Katalog třiceti maleb Táry pocházejících zejména z 20. století z oblasti dnešního Mongolska, které jsou uchovány ve sbírce Národního muzea-Náprstkova muzea v Praze, ukazuje proměny, kterou tradiční ikonografie prošla. Závěr se zamýšlí nad úlohou bohyně Táry v moderním západním buddhismu a nad proměnami její ikonografie.cs_CZ
dc.description.abstractGoddess Tārā (Sgrol ma in Tibetan) belongs among the most popular protective deities of Tibetan Buddhism. She appeared in India in about the 8th century, and later her worship spread to Tibet and Mongolia, and eventually to China and Japan. At present, she becomes a well-known deity even in modern Western Buddhism. This work summarizes the basic information concerning the development of the iconography of the goddess Tārā. The first part provides an overview of primary sources, in particular texts written by Tibetan authors from the 12th to the 17th centuries. This part also includes an annotated translation of one of the fundamental texts of Tārā worship, The Praise of Twenty-one Tārās. The second part is devoted to the goddess Tārā in traditional religious painting. Especially, the iconographical rules for Tārā paintings are described. This part contains the Catalogue of thirty paintings of Tārā dated to the 20th century from the area of modern-day Mongolia that are kept in the collection of the National Museum-Náprstek Museum in Prague. The paintings show the transformation of the traditional iconography. A Conclusion reflects on the role of the goddess Tārā in modern Western Buddhism, as well as development and changes in her iconography.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectTibetský buddhismuscs_CZ
dc.subjectrituální textycs_CZ
dc.subjectlamaistická náboženská malbacs_CZ
dc.subjectbohyně Tārācs_CZ
dc.subjectSgrol macs_CZ
dc.subjectlamaistická sbírka Národního muzea-Náprstkova muzeacs_CZ
dc.subjectTibetan Buddhismen_US
dc.subjectrituals textsen_US
dc.subjectlamaistic religion paintingsen_US
dc.subjectgoddess Tārāen_US
dc.subjectSgrol maen_US
dc.subjectlamaistic collection in the National Museum-Náprstek Museumen_US
dc.titleIkonografie Zelené Tárycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-05
dc.description.departmentInstitute of South and Central Asiaen_US
dc.description.departmentÚstav jižní a centrální Asiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId124661
dc.title.translatedIconography of Green Taraen_US
dc.contributor.refereeVokurková, Zuzana
dc.identifier.aleph001629442
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTibeto-Mongolian Studiesen_US
thesis.degree.disciplineTibeto-mongolská studiacs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav jižní a centrální Asiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of South and Central Asiaen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csTibeto-mongolská studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enTibeto-Mongolian Studiesen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBohyně Tára (tibetsky Sgrol ma) patří pro svoji úlohu ochránkyně a pomocnice k nejoblíbenějším božstvům tibetského buddhismu. Tára byla uctívána zprvu v Indii v 8. století, a její kult se později rozšířil do Tibetu a Mongolska, ale i Číny a Japonska. V současnosti je známá a oblíbená též v moderním západním buddhismu. Tato práce shrnuje základní informace týkající se vývoje ikonografie bohyně Táry. První část podává přehled základních primárních pramenů k tomuto studiu, zejména texty tibetských autorů od 12. do 17. století. Uveden je též komentovaný překlad jednoho ze základních textů, Chvály jednadvaceti Tár. Druhá část se věnuje bohyni Táře v tradiční náboženské malbě. Shrnuty jsou ikonografická pravidla pro její zobrazení. Katalog třiceti maleb Táry pocházejících zejména z 20. století z oblasti dnešního Mongolska, které jsou uchovány ve sbírce Národního muzea-Náprstkova muzea v Praze, ukazuje proměny, kterou tradiční ikonografie prošla. Závěr se zamýšlí nad úlohou bohyně Táry v moderním západním buddhismu a nad proměnami její ikonografie.cs_CZ
uk.abstract.enGoddess Tārā (Sgrol ma in Tibetan) belongs among the most popular protective deities of Tibetan Buddhism. She appeared in India in about the 8th century, and later her worship spread to Tibet and Mongolia, and eventually to China and Japan. At present, she becomes a well-known deity even in modern Western Buddhism. This work summarizes the basic information concerning the development of the iconography of the goddess Tārā. The first part provides an overview of primary sources, in particular texts written by Tibetan authors from the 12th to the 17th centuries. This part also includes an annotated translation of one of the fundamental texts of Tārā worship, The Praise of Twenty-one Tārās. The second part is devoted to the goddess Tārā in traditional religious painting. Especially, the iconographical rules for Tārā paintings are described. This part contains the Catalogue of thirty paintings of Tārā dated to the 20th century from the area of modern-day Mongolia that are kept in the collection of the National Museum-Náprstek Museum in Prague. The paintings show the transformation of the traditional iconography. A Conclusion reflects on the role of the goddess Tārā in modern Western Buddhism, as well as development and changes in her iconography.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jižní a centrální Asiecs_CZ
dc.identifier.lisID990016294420106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV