dc.creator | Ženka, Jan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T14:24:38Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T14:24:38Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/58319 | |
dc.description.abstract | This dissertation thesis draws on global value chains and global production networks perspective in order to analyze and measure the probability of international relocation of production and the intensity of industrial upgrading. Continuous industrial upgrading may be regarded as vital precondition for higher-cost countries to maintain their competitiveness face- to-face increasing costs of production factors. In the first part, the author asked which manufacturing industries in Czechia are the most threatened by relocation of production activities to lower-cost countries and if the cost- oriented "nomadic" investments are concentrated in economically less developed regions with high unemployment rate and available investment incentives. In the second part, the author measured the intensity of industrial upgrading in the broadly defined Czech automotive industry since 1998, which is considered a key branch of the Czech economy. The question was whether the Czech-based automotive firms were able to upgrade their production activities in order to maintain competitiveness despite rapidly growing production costs and falling demand during the EU automotive industry crisis in 2008-2009, so that significant impacts on the traditional regional pattern of unemployment in Czechia were expected. Two unique... | en_US |
dc.description.abstract | Disertační práce vychází z perspektivity globálních hodnotových řetězců a globálních produkčních sítí, které poskytují vhodný konceptuální rámec pro analýzu pravděpodobnosti delokalizace a intenzity průmyslového upgradingu. Průmyslový upgrading je považován za nezbytnou podmínku udržení konkurenceschopnosti vyspělých zemí, které čelí růstu cen výrobních faktorů. V první části práce se autor zabývá otázkou, které obory zpracovatelského průmyslu Česka jsou nejvíce ohroženy přesunem výroby do zahraničí a zda dochází ke koncentraci mezinárodně mobilních, nákladově orientovaných investic v zaostávajících regionech s vysokou mírou nezaměstnanosti a dostupnými investičními pobídkami. V druhé části byla pro období 1998-2006 měřena intenzita upgradingu široce vymezeného automobilového průmyslu Česka, jakožto nosného oboru české ekonomiky. Cílem bylo zjistit, zda byly firmy v automobilovém průmyslu Česka schopny inovovat a modernizovat své výrobní kapacity pro udržení konkurenceschopnosti navzdory rostoucím nákladům i poklesu poptávky v krizovém období 2008-2009. Vzhledem k nadměrné orientaci české ekonomiky na automobilový průmysl byly očekávány významné dopady na vývoj regionálního vzorce nezaměstnanosti. Pro tyto účely byly vytvořeny dvě unikátní databáze mikrodat, založených na ročních podnikových... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.title | Indrustrial upgrading and regional development. Czech automotive industry | en_US |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-12-06 | |
dc.description.department | Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
dc.description.department | Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 130808 | |
dc.title.translated | Průmyslový upgrading a regionální rozvoj. Český automobilový průmysl | cs_CZ |
dc.identifier.aleph | 001563099 | |
thesis.degree.name | RNDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social Geography and Regional Development | en_US |
thesis.degree.discipline | Sociální geografie a regionální rozvoj | cs_CZ |
thesis.degree.program | Geography | en_US |
thesis.degree.program | Geografie | cs_CZ |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální geografie a regionální rozvoj | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social Geography and Regional Development | en_US |
uk.degree-program.cs | Geografie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Geography | en_US |
thesis.grade.cs | Uznáno | cs_CZ |
thesis.grade.en | Recognized | en_US |
uk.abstract.cs | Disertační práce vychází z perspektivity globálních hodnotových řetězců a globálních produkčních sítí, které poskytují vhodný konceptuální rámec pro analýzu pravděpodobnosti delokalizace a intenzity průmyslového upgradingu. Průmyslový upgrading je považován za nezbytnou podmínku udržení konkurenceschopnosti vyspělých zemí, které čelí růstu cen výrobních faktorů. V první části práce se autor zabývá otázkou, které obory zpracovatelského průmyslu Česka jsou nejvíce ohroženy přesunem výroby do zahraničí a zda dochází ke koncentraci mezinárodně mobilních, nákladově orientovaných investic v zaostávajících regionech s vysokou mírou nezaměstnanosti a dostupnými investičními pobídkami. V druhé části byla pro období 1998-2006 měřena intenzita upgradingu široce vymezeného automobilového průmyslu Česka, jakožto nosného oboru české ekonomiky. Cílem bylo zjistit, zda byly firmy v automobilovém průmyslu Česka schopny inovovat a modernizovat své výrobní kapacity pro udržení konkurenceschopnosti navzdory rostoucím nákladům i poklesu poptávky v krizovém období 2008-2009. Vzhledem k nadměrné orientaci české ekonomiky na automobilový průmysl byly očekávány významné dopady na vývoj regionálního vzorce nezaměstnanosti. Pro tyto účely byly vytvořeny dvě unikátní databáze mikrodat, založených na ročních podnikových... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This dissertation thesis draws on global value chains and global production networks perspective in order to analyze and measure the probability of international relocation of production and the intensity of industrial upgrading. Continuous industrial upgrading may be regarded as vital precondition for higher-cost countries to maintain their competitiveness face- to-face increasing costs of production factors. In the first part, the author asked which manufacturing industries in Czechia are the most threatened by relocation of production activities to lower-cost countries and if the cost- oriented "nomadic" investments are concentrated in economically less developed regions with high unemployment rate and available investment incentives. In the second part, the author measured the intensity of industrial upgrading in the broadly defined Czech automotive industry since 1998, which is considered a key branch of the Czech economy. The question was whether the Czech-based automotive firms were able to upgrade their production activities in order to maintain competitiveness despite rapidly growing production costs and falling demand during the EU automotive industry crisis in 2008-2009, so that significant impacts on the traditional regional pattern of unemployment in Czechia were expected. Two unique... | en_US |
uk.file-availability | P | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
thesis.grade.code | U | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | U | |
dc.identifier.lisID | 990015630990106986 | |