dc.contributor.advisor | Bečvář, Jindřich | |
dc.creator | Smrčka, Zdeněk | |
dc.date.accessioned | 2017-05-16T19:03:56Z | |
dc.date.available | 2017-05-16T19:03:56Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/58086 | |
dc.description.abstract | Název práce: Teorie čísel ve starém Řecku Autor: Bc. Zdeněk Smrčka Katedra: Katedra didaktiky matematiky (KDM) Vedoucí bakalářské práce: doc. RNDr. Jindřich Bečvář, CSc. (KDM) Abstrakt: Cílem této práce je přehledně a srozumitelně sepsat číselně teoretická bádání a jeho výsledky ve starém Řecku (zhruba od 6. století př. Kr. do 4. století po Kr.). V této práci se snažíme uvést příklady použití řecké matematiky ve výuce pro zlepšení výuky a k lepšímu porozumění abstraktního myšlení v matematice. Chceme, aby studenti pochopili schopnosti a myšlenky řeckých matematiků. Srovnáváme zde také středoškolský pohled na hledání největšího společného dělitele a Eukleidův algoritmus. Uvádíme důležité řecké poznatky, jako je Eratosthenovo síto, Diofantova aritmetika a další. Některé z řeckých poznatků, jako Eukleidův algoritmus, Eratosthenovo síto atd., jsou dodnes používány. Klíčová slova: Matematika ve starém Řecku, figurální číslo, teorie čísel, řetězové zlomky, Eukleidův algoritmus | cs_CZ |
dc.description.abstract | Title: Theory of Numbers in Ancient Greece Author: Bc. Zdenek Smrcka Department: The Department of Mathematics Education Supervisor: doc. RNDr. Jindřich Bečvář, CSc. Abstract: The goal of this thesis is to write up clearly and comprehensibly numeric theoretical research and its results in Ancient Greece between 6 century before Christ and 4 century after Christ. In this thesis we try show examples use of Greece's Mathematics for improvement teaching in education and better understanding abstract thinking in Mathematics. We want so that students understand thinking and abilities Greece's mathematicians. We compare high school view on searching greatest common divisor and Euclidean algorithm. We present important Greece's knowledges as sieve of Eratosthenes, arithmetic of Diofantos etc.. Something of Greece's knowledges as Euclidean algorithm, sieve of Eratosthenes etc. are use of up to now. Keywords: Mathematics in Ancient Greece, figurate number, theory of numbers, Continual fraction, Euclidean algorithm | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | figurální číslo | cs_CZ |
dc.subject | prvočíslo | cs_CZ |
dc.subject | dokonalé číslo | cs_CZ |
dc.subject | největší společný dělitel | cs_CZ |
dc.subject | Eukleidův algoritmus | cs_CZ |
dc.subject | pythagorejské trojice | cs_CZ |
dc.subject | Eratosthenovo síto atd | cs_CZ |
dc.subject | figurate number | en_US |
dc.subject | prime number | en_US |
dc.subject | perfect number | en_US |
dc.subject | greatest common divisor | en_US |
dc.subject | Euclidean algorithm | en_US |
dc.subject | pythagorean triples | en_US |
dc.subject | sieve of Eratosthenes etc | en_US |
dc.title | Teorie čísel ve starém Řecku | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-02-06 | |
dc.description.department | Department of Mathematics Education | en_US |
dc.description.department | Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 114606 | |
dc.title.translated | Theory of Numbers in Ancient Greece | en_US |
dc.contributor.referee | Halas, Zdeněk | |
dc.identifier.aleph | 001557792 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Mathematics directed towards education | en_US |
thesis.degree.discipline | Matematika zaměřená na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Matematika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Mathematics | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Mathematics Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Matematika zaměřená na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Mathematics directed towards education | en_US |
uk.degree-program.cs | Matematika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Mathematics | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Název práce: Teorie čísel ve starém Řecku Autor: Bc. Zdeněk Smrčka Katedra: Katedra didaktiky matematiky (KDM) Vedoucí bakalářské práce: doc. RNDr. Jindřich Bečvář, CSc. (KDM) Abstrakt: Cílem této práce je přehledně a srozumitelně sepsat číselně teoretická bádání a jeho výsledky ve starém Řecku (zhruba od 6. století př. Kr. do 4. století po Kr.). V této práci se snažíme uvést příklady použití řecké matematiky ve výuce pro zlepšení výuky a k lepšímu porozumění abstraktního myšlení v matematice. Chceme, aby studenti pochopili schopnosti a myšlenky řeckých matematiků. Srovnáváme zde také středoškolský pohled na hledání největšího společného dělitele a Eukleidův algoritmus. Uvádíme důležité řecké poznatky, jako je Eratosthenovo síto, Diofantova aritmetika a další. Některé z řeckých poznatků, jako Eukleidův algoritmus, Eratosthenovo síto atd., jsou dodnes používány. Klíčová slova: Matematika ve starém Řecku, figurální číslo, teorie čísel, řetězové zlomky, Eukleidův algoritmus | cs_CZ |
uk.abstract.en | Title: Theory of Numbers in Ancient Greece Author: Bc. Zdenek Smrcka Department: The Department of Mathematics Education Supervisor: doc. RNDr. Jindřich Bečvář, CSc. Abstract: The goal of this thesis is to write up clearly and comprehensibly numeric theoretical research and its results in Ancient Greece between 6 century before Christ and 4 century after Christ. In this thesis we try show examples use of Greece's Mathematics for improvement teaching in education and better understanding abstract thinking in Mathematics. We want so that students understand thinking and abilities Greece's mathematicians. We compare high school view on searching greatest common divisor and Euclidean algorithm. We present important Greece's knowledges as sieve of Eratosthenes, arithmetic of Diofantos etc.. Something of Greece's knowledges as Euclidean algorithm, sieve of Eratosthenes etc. are use of up to now. Keywords: Mathematics in Ancient Greece, figurate number, theory of numbers, Continual fraction, Euclidean algorithm | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990015577920106986 | |