Strašilky jako modelová skupina ve výuce přírodopisu
Phasmids as a Model Group in Nature History Lessons
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58049Identifikátory
SIS: 129028
Kolekce
- Kvalifikační práce [19096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Říhová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
13. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Strašilky, modelová skupina, mimetismus, výukaKlíčová slova (anglicky)
Phasmids, model animal group, mimicry, educationPředložená diplomová práce navazuje na mou bakalářskou práci, která se zabývala mimetickými jevy v přírodě. V úvodní části práce jsou položeny hypotézy, zda jsou strašilky vhodnou didaktickou skupinou využitelnou ve výuce biologie a ekologie, zda existují snadno chovatelné druhy strašilek, které by bylo možné doporučit do školních insektárií a zda se školní učebnice pro základní a střední školy tématem mimetismu a chovem strašilek vůbec zabývají. Tyto hypotézy jsou vyvráceny či potvrzeny na konci práce. Další část práce vychází z podrobného studia mnoha druhů řádu strašilek, kde jsou jednotlivé druhy popsány a podrobně rozebrány. Další část práce se zabývá chovem několika málo druhů tohoto řádu, možností zřízení chovu ve školním prostředí s radami a zkušenostmi z praxe, jakým způsobem lze insektárium a samotný chov zařídit a zda mohou být obecně strašilky použity jako vhodná didaktická skupina ve výuce biologie a ekologie. Na tuto část navazují konkrétní náměty na pozorování a pokusy ve škole, je tedy brán ohled na didaktické využití především pro pedagogy základních a středních škol. Obě výše uvedené části práce jsou pro přehlednost doplněny vhodně zařazenými obrázky a fotografiemi, některými zdokumentovanými i z vlastního chovu. Závěrečná část práce je věnována analýze učebnic pro základní a...
The thesis presented is a continuation of my bachelor thesis which engaged in the mimetic in nature. In the introductory part there are hypothesis whether Phasmatodea are appropriate didactic group that could be used in the biology and ecology classes, whether there are some easily bred species of Phasmatodea, which could be possibly recommended to scholar insectariums and whether school textbooks for elementary and high schools engage with breeding Phasmatodea and the topic of mimetic. These hypotheses are refuted or confirmed at the end of the thesis. The next part origins from detailed study of many species of Phasmatodea where there are specific species described with detailed information. The next part of the thesis is about breeding few kinds of this sort, the opportunities of beginning the breeding in school environment with advices from real practice, in which way it is possible to manage the insectarium and the breeding and whether Phasmatodea in general can be used as appropriate didactic group in biology and ecology classes. The following part is full of specific motifs of observing and tests in school, thus the didactic use is regarded especially for teachers of elementary and high schools. Both aforementioned parts of the thesis are accompanied by pictures and photographs - some of...