Show simple item record

New possibilities of providing basic natural science education through experiments
dc.contributor.advisorBeneš, Pavel
dc.creatorKöhlerová, Veronika
dc.date.accessioned2020-11-26T17:39:34Z
dc.date.available2020-11-26T17:39:34Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/57921
dc.description.abstractTITLE: New possibilities of providing basic natural science education through experiments AUTHOR: Mgr. Veronika Köhlerová DEPARTMENT: Department of Chemistry and Chemistry Education SUPERVISOR: Prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRACT: The thesis stems from the basic need to support and develop natural science education. Based on didactic, technical-economic and ergonomic requirements, a teaching tools kit has been created, which facilitates 100 natural science experiments. The kit includes a methodological manual; further methodological support is also provided on the webpage of the kit's manufacturer. To complement the kit, a concept of an optional teacher training course Natural Science Experiments for Preschools and Primary Schools has been created. The course will take place at the Pedagogical Faculty of Charles University in the school year 2013/2014. During the course of the thesis, didactic research methods were used to choose, process, test, organize, and optimise educational experiments. The pedagogical methods used included questionnaires and expert testimonials. The thesis provides a substantial response to the current educational needs in the field of natural science pre-literacy already at preschools and natural science literacy at primary schools. KEYWORDS: science experiment, natural science...en_US
dc.description.abstractNÁZEV: Nové možnosti experimentálního zajištění základů přírodovědného vzdělávání AUTOR: Mgr. Veronika Köhlerová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: Prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRAKT: Práce vychází ze základní potřeby podpory a rozvoje přírodovědného vzdělávání. Na základě didaktických, technicko-ekonomických a ergonomických požadavků byla sestavena souprava s pomůckami pro 100 přírodovědných pokusů. Souprava je doplněna metodickou příručkou a má svoji další metodickou podporu na webových stránkách firmy, která ji vyrábí. Zároveň byl zpracován koncept povinně volitelného předmětu Přírodovědné pokusy pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ pro vysokoškolskou přípravu učitelů, který bude realizován na Univerzitě Karlově, Pedagogické fakultě od školního roku 2013/2014. Při práci byly využity výzkumné metody didaktické, při výběru, zpracování, ověřování, organizaci a optimalizaci edukačních experimentů. Z pedagogických metod byly k ověření použity metody dotazníků a vyjádření expertů. Práce je reálným příspěvkem k současným potřebám vzdělávání v oblasti přírodovědné pregramotnosti již v mateřských školách a přírodovědné gramotnosti na 1. stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA: přírodovědný pokus, přírodovědná gramotnost, soubor pomůcek pro pokusy, vysokoškolský předmětcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectscience experimenten_US
dc.subjectnatural science literacyen_US
dc.subjectexperiment tools kiten_US
dc.subjectuniversity courseen_US
dc.subjectpřírodovědný pokuscs_CZ
dc.subjectpřírodovědná gramotnostcs_CZ
dc.subjectsoubor pomůcek pro pokusycs_CZ
dc.subjectvysokoškolský předmětcs_CZ
dc.titleNové možnosti experimentálního zajištění základů přírodovědného vzdělávánícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-20
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId95128
dc.title.translatedNew possibilities of providing basic natural science education through experimentsen_US
dc.contributor.refereeLiška, František
dc.contributor.refereeDvořáček, Jiří
dc.identifier.aleph001626906
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogyen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNÁZEV: Nové možnosti experimentálního zajištění základů přírodovědného vzdělávání AUTOR: Mgr. Veronika Köhlerová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: Prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRAKT: Práce vychází ze základní potřeby podpory a rozvoje přírodovědného vzdělávání. Na základě didaktických, technicko-ekonomických a ergonomických požadavků byla sestavena souprava s pomůckami pro 100 přírodovědných pokusů. Souprava je doplněna metodickou příručkou a má svoji další metodickou podporu na webových stránkách firmy, která ji vyrábí. Zároveň byl zpracován koncept povinně volitelného předmětu Přírodovědné pokusy pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ pro vysokoškolskou přípravu učitelů, který bude realizován na Univerzitě Karlově, Pedagogické fakultě od školního roku 2013/2014. Při práci byly využity výzkumné metody didaktické, při výběru, zpracování, ověřování, organizaci a optimalizaci edukačních experimentů. Z pedagogických metod byly k ověření použity metody dotazníků a vyjádření expertů. Práce je reálným příspěvkem k současným potřebám vzdělávání v oblasti přírodovědné pregramotnosti již v mateřských školách a přírodovědné gramotnosti na 1. stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA: přírodovědný pokus, přírodovědná gramotnost, soubor pomůcek pro pokusy, vysokoškolský předmětcs_CZ
uk.abstract.enTITLE: New possibilities of providing basic natural science education through experiments AUTHOR: Mgr. Veronika Köhlerová DEPARTMENT: Department of Chemistry and Chemistry Education SUPERVISOR: Prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRACT: The thesis stems from the basic need to support and develop natural science education. Based on didactic, technical-economic and ergonomic requirements, a teaching tools kit has been created, which facilitates 100 natural science experiments. The kit includes a methodological manual; further methodological support is also provided on the webpage of the kit's manufacturer. To complement the kit, a concept of an optional teacher training course Natural Science Experiments for Preschools and Primary Schools has been created. The course will take place at the Pedagogical Faculty of Charles University in the school year 2013/2014. During the course of the thesis, didactic research methods were used to choose, process, test, organize, and optimise educational experiments. The pedagogical methods used included questionnaires and expert testimonials. The thesis provides a substantial response to the current educational needs in the field of natural science pre-literacy already at preschools and natural science literacy at primary schools. KEYWORDS: science experiment, natural science...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016269060106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV