Zobrazit minimální záznam

Foucault and Lifelong Learning as a Political Concept
dc.contributor.advisorKopecký, Martin
dc.creatorVařeková, Petra
dc.date.accessioned2017-05-16T17:42:20Z
dc.date.available2017-05-16T17:42:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/57871
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá myšlenkovým odkazem Michela Foucaulta a jeho možným využitím ve vztahu ke konceptu celoživotního učení. Práce argumentuje, že v současném diskursu o vzdělávání na úrovni Evropské unie je celoživotní učení využíváno jako politický koncept, což je ukázáno z kritické foucaultovské perspektivy. V teoretické části má bakalářská práce podobu kompilace možných interpretací Foucaultových tezí ve vztahu k oblasti celoživotního učení. Zaměřuje se zejména na Foucaultův koncept governmentality, který nabízí komplexní pohled na způsob, jakým neoliberalismus pronikl do různých forem vládnutí včetně oblasti vzdělávání. V druhé části se práce soustředí na analýzu vybraných strategických dokumentů Evropské unie s využitím Foucaultovy kritiky neoliberální governmentality. Práce odhaluje, jakým způsobem tyto dokumenty nahlíží na koncept celoživotního učení a jeho roli v budoucím vývoji Evropské unie. Bakalářská práce přispívá k diskuzi o možném využití Foucaultova díla při analýze politického konceptu celoživotního učení.cs_CZ
dc.description.abstractThe bachelor thesis deals with the intellectual legacy of Michel Foucault and his possible aplication in relation to the concept of lifelong learning. Thesis argues that lifelong learning is used as a political concept in the contemporary educational discourse in European Union, which is shown from the critical Foucauldian perspective. In its theoretical part bachelor thesis has the form of compilation of possible interpretations regarding Foucault's thesis in relation to the field of lifelong learning. Thesis focuses in particular on the Foucault's notion of governmentality that offers comprehensive view of the way by which neoliberalism penetrated into different forms of governance including the field of education. In the second part thesis focuses on the analysis of seleceted strategic documents of European Union with the use of Foucault's critical approach to the neoliberal governmentality. Thesis reveals in which way these documents percieve the concept of lifelong learning and its role in the future development of European Union. The bachelor thesis contributes to the discussion about a potential use of Foucault's work in relation to the analysis of political concept of lifelong learning.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMichel Foucaultcs_CZ
dc.subjectceloživotní učenícs_CZ
dc.subjectgovernmentalitacs_CZ
dc.subjectneoliberalismuscs_CZ
dc.subjectEvropská uniecs_CZ
dc.subjectMichel Foucaulten_US
dc.subjectLifelong Learningen_US
dc.subjectGovernmentalityen_US
dc.subjectNeoliberalismen_US
dc.subjectEuropean Unionen_US
dc.titleFoucault a celoživotní učení jako politický konceptcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-02-05
dc.description.departmentDepartment of Adult Education and Personnel Managementen_US
dc.description.departmentKatedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId109710
dc.title.translatedFoucault and Lifelong Learning as a Political Concepten_US
dc.contributor.refereeReichel, Jiří
dc.identifier.aleph001680972
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.degree.disciplineAndragogika a personální řízenícs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programEducationen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Adult Education and Personnel Managementen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.degree-discipline.enAdult Education and Personnel Managementen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá myšlenkovým odkazem Michela Foucaulta a jeho možným využitím ve vztahu ke konceptu celoživotního učení. Práce argumentuje, že v současném diskursu o vzdělávání na úrovni Evropské unie je celoživotní učení využíváno jako politický koncept, což je ukázáno z kritické foucaultovské perspektivy. V teoretické části má bakalářská práce podobu kompilace možných interpretací Foucaultových tezí ve vztahu k oblasti celoživotního učení. Zaměřuje se zejména na Foucaultův koncept governmentality, který nabízí komplexní pohled na způsob, jakým neoliberalismus pronikl do různých forem vládnutí včetně oblasti vzdělávání. V druhé části se práce soustředí na analýzu vybraných strategických dokumentů Evropské unie s využitím Foucaultovy kritiky neoliberální governmentality. Práce odhaluje, jakým způsobem tyto dokumenty nahlíží na koncept celoživotního učení a jeho roli v budoucím vývoji Evropské unie. Bakalářská práce přispívá k diskuzi o možném využití Foucaultova díla při analýze politického konceptu celoživotního učení.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis deals with the intellectual legacy of Michel Foucault and his possible aplication in relation to the concept of lifelong learning. Thesis argues that lifelong learning is used as a political concept in the contemporary educational discourse in European Union, which is shown from the critical Foucauldian perspective. In its theoretical part bachelor thesis has the form of compilation of possible interpretations regarding Foucault's thesis in relation to the field of lifelong learning. Thesis focuses in particular on the Foucault's notion of governmentality that offers comprehensive view of the way by which neoliberalism penetrated into different forms of governance including the field of education. In the second part thesis focuses on the analysis of seleceted strategic documents of European Union with the use of Foucault's critical approach to the neoliberal governmentality. Thesis reveals in which way these documents percieve the concept of lifelong learning and its role in the future development of European Union. The bachelor thesis contributes to the discussion about a potential use of Foucault's work in relation to the analysis of political concept of lifelong learning.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
dc.identifier.lisID990016809720106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV