Dítě s narušenou komunikační schopností v mateřské škole
Child with comunicative disability in nursery school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57825Identifiers
Study Information System: 121124
Collections
- Kvalifikační práce [16847]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Special Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
řeč, jazyk, komunikace, vývoj řeči, narušená komunikační schopnost, dítě předškolního věku, logopedická intervenceKeywords (English)
speech, language, communication, speech development, communicative disability, preschool child, speech therapyNázev: Dítě s narušenou komunikační schopností v mateřské škole Abstrakt: Tato bakalářská práce se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. Cílem práce je na podkladu teoretických znalostí analyzovat stav narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku a dále zhodnotit stav poskytování logopedické péče a úroveň kvalifikace učitelek v mateřské škole v logopedické problematice. Práce je rozdělena do čtyř částí, přičemž první tři jsou teoretické a čtvrtá část je věnována výzkumu. V teoretických částech jsou vymezeny základní termíny, ontogenetický vývoj dítěte, předškolní vzdělání a následně jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti. V empirické části je popsáno šetření a jeho výsledky. Klíčová slova: řeč, jazyk, komunikace, vývoj řeči, narušená komunikační schopnost, dítě předškolního věku, logopedická intervence
Title: A child with comunicative disability in nursery school Abstract: This bachelor thesis deals with disrupted communication skills on preschool age children. Main goal in this thesis is to analyze the condition of disrupted communication skills on preschool age children on theoretical material and to further evaluate the state of providing logopaedic care and measure qualification level of teachers in nursery schools on logopaedic issue. This thesis is divided into four chapters. First three are theoretical and the fourth is devoted to research. Theoretical parts define basic terms, child ontogenetic development, preschool education and subsequently various types of disrupted communication skills. Empirical part describes research and results of the research. Keywords: speech, language, communication, speech development, communicative disability, preschool child, speech therapy