Show simple item record

Principles of visual images in early modern literature.
dc.contributor.advisorVojvodík, Josef
dc.creatorBedřich, Martin
dc.date.accessioned2018-10-29T22:05:27Z
dc.date.available2018-10-29T22:05:27Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/57663
dc.description.abstractMartin Bedřich Obrazové principy v literatuře raného novověku- abstrakt disertace Tato práce se zabývá obrazovými principy v literatuře raného novověku. Zkoumá, jakým způsobem jsou v literárním textu přítomny struktury, které jsou primárně spojeny s obrazovým médiem. Východiskem práce je poznání, že předmoderní člověk spojoval epistemologické otázky mnohem více s fYzickou recepcí obrazů, což se zpětně odráží i v jeho užívání jazyka a textů. V úvodu jsou s pomocí moderních teorií obrazu (Didi-Huberman, Belting) nastíněny teoretické předpoklady práce na pomezí obrazu a textu. V jednotlivých kapitolách jsou v sondách, obvykle na materiálu české barokní literatury, probírány relevantní oblasti - nejprve je věnována pozornost antickému filozofickému a rétorickém pojmu enargeia (lat. evidentia), vyjadřujícímu schopnost jazyka vytvářet zdání vizuální zkušenosti; dále funkci erbu v textu kázání Hilaria Litoměřického na plzeňský Nový svátek roku 1467; principům emblematiky, resp. otázce emblematických struktur v textu; vizualizaci v oblasti meditační a modlitební praxe v raném novověku; otázce odrazu jako způsobu specifického druhu poznání a jeho literárnímu zpracování; a úvahám o intervenci obrazu do textu jakožto způsobu dominance obrazu v mnoha rovinách jazykového útvaru. Práce v dílčích sondách ukázala, jakým...cs_CZ
dc.description.abstractMartin Bedřich Principles of Visua! Images in Early Modern Literature - Abstract This thesis is focused on principles of visual images in early modem literature. It examines how are structures, primarily connected with the visual medium, present in the literary text. Point of departure of this thesis is the premise that the epistemological questions were for the pre-modem man much more connected with the physical perception of the visual images. This fact additionally influenced his/her usage oflanguage and texts. The theoretical background of the thesis lying in between visual image and text is outlined in the introduction drawing on modem theory of image and picture (Didi-Huberman, Belting etc.). Following chapters explore and analyse relevant areas of interest in the manner ofdeep probes, particularly, in the literature of Czech baroque: Firstly, the attention is focused on the Classical Greek philosophical and rhetorical term enargeia (lat. evidentia) that conveys the linguistic ability to create an illusion of visual experience; furthermore, the focus is directed at the function of coat of arms in the sermon preached by Hilarius Litoměřický on Nový svátek (New Feast) in Pilsen in 1467; the principles of emblems, esp. the question of emblematic structures in the text; the visualization of the meditation...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleObrazové principy v literatuře raného novověkucs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-12-20
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId101715
dc.title.translatedPrinciples of visual images in early modern literature.en_US
dc.contributor.refereeKonečný, Lubomír
dc.contributor.refereeAndrlová Fidlerová, Alena
dc.identifier.aleph001557670
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
thesis.degree.disciplineDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny české literatury a teorie literaturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Czech Literature and Literary Theoryen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csMartin Bedřich Obrazové principy v literatuře raného novověku- abstrakt disertace Tato práce se zabývá obrazovými principy v literatuře raného novověku. Zkoumá, jakým způsobem jsou v literárním textu přítomny struktury, které jsou primárně spojeny s obrazovým médiem. Východiskem práce je poznání, že předmoderní člověk spojoval epistemologické otázky mnohem více s fYzickou recepcí obrazů, což se zpětně odráží i v jeho užívání jazyka a textů. V úvodu jsou s pomocí moderních teorií obrazu (Didi-Huberman, Belting) nastíněny teoretické předpoklady práce na pomezí obrazu a textu. V jednotlivých kapitolách jsou v sondách, obvykle na materiálu české barokní literatury, probírány relevantní oblasti - nejprve je věnována pozornost antickému filozofickému a rétorickém pojmu enargeia (lat. evidentia), vyjadřujícímu schopnost jazyka vytvářet zdání vizuální zkušenosti; dále funkci erbu v textu kázání Hilaria Litoměřického na plzeňský Nový svátek roku 1467; principům emblematiky, resp. otázce emblematických struktur v textu; vizualizaci v oblasti meditační a modlitební praxe v raném novověku; otázce odrazu jako způsobu specifického druhu poznání a jeho literárnímu zpracování; a úvahám o intervenci obrazu do textu jakožto způsobu dominance obrazu v mnoha rovinách jazykového útvaru. Práce v dílčích sondách ukázala, jakým...cs_CZ
uk.abstract.enMartin Bedřich Principles of Visua! Images in Early Modern Literature - Abstract This thesis is focused on principles of visual images in early modem literature. It examines how are structures, primarily connected with the visual medium, present in the literary text. Point of departure of this thesis is the premise that the epistemological questions were for the pre-modem man much more connected with the physical perception of the visual images. This fact additionally influenced his/her usage oflanguage and texts. The theoretical background of the thesis lying in between visual image and text is outlined in the introduction drawing on modem theory of image and picture (Didi-Huberman, Belting etc.). Following chapters explore and analyse relevant areas of interest in the manner ofdeep probes, particularly, in the literature of Czech baroque: Firstly, the attention is focused on the Classical Greek philosophical and rhetorical term enargeia (lat. evidentia) that conveys the linguistic ability to create an illusion of visual experience; furthermore, the focus is directed at the function of coat of arms in the sermon preached by Hilarius Litoměřický on Nový svátek (New Feast) in Pilsen in 1467; the principles of emblems, esp. the question of emblematic structures in the text; the visualization of the meditation...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
thesis.grade.codeP


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV