Úroveň prevence dětských úrazů
The Level of Child Injury Prevention
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57623Identifiers
Study Information System: 101268
Collections
- Kvalifikační práce [4497]
Author
Advisor
Referee
Houšťková, Hana
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
General Nurse
Department
Institute of Theory and Practice of Nursing First Faculty of Medicine Charles University in Prague
Date of defense
13. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
prevence, dětské úrazy, poranění hlavy, poranění pohybového aparátu, první pomocKeywords (English)
prevention, child injuries, head injury, musculoskeletal injury, first aidCílem mé bakalářské práce s názvem Úroveň prevence dětských úrazů je upozornit na problematiku úrazovosti dětí a porovnat výsledky dvou typů základních škol - městské a vesnické. Tato oblast je často podceňována, ačkoliv se týká podstatné části naší populace. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se zaměřuje na prevenci a její rozdělení, úrazy a jejich epidemiologii a první pomoc, která hraje také velmi důležitou roli. Empirická část je tvořena kvantitativním výzkumem na základě dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na žáky druhého stupně základní školy. Popisuje se tu také metodika výzkumného šetření a jeho organizace. Na základě zjištěných informací jsou v této části zpracovány a vyhodnoceny výsledky, které jsou zaznamenány v tabulkách a grafech s následnou diskusí. Klíčová slova: prevence, dětské úrazy, poranění hlavy, poranění pohybového aparátu, první pomoc
The aim of my thesis titled "Level of child injury prevention" is to highlight the issue of child injuries and compare the results of two types of primary schools - urban and rural. This area is often underestimated, although it concerns a substantial part of our population. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on prevention and its distribution, and the epidemiology of injuries and first aid, which plays a very important role. The empirical part consists of quantitative research based on a questionnaire survey, which focused on pupils at 9 th classes (which means children at the age of 14 and 15). It describes also the methodology of the research and its organization. Based on the information gathered in this section. The results are compiled, evaluated and recorded in tables and graphs with the follow up discussion. Key words: prevention, child injuries, head injury, musculoskeletal injury, first aid