Historie, fikce a ideologie: analýza románu Salaì má pochyby
History, Fiction and Ideology: Analysis of the Novel "The doubts of Salai"
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57348Kolekce
- Kvalifikační práce [5324]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulka, Josef
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
27. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
historický diskurs, literární diskurs, autentifikace, možné světy, ideologie, naratologie, mýtus, demytologizace
Klíčová slova (anglicky)
historical discourse, literary discourse, autentification, possible worlds, ideology, narratology, myth, demythologization
Tato práce analyzuje historický román Salaí má pochyby, a to z hlediska záměru, jež autoři jasně deklarují ve studii připojené k románu. Tímto záměrem je jednak zesměšnění přílišné důvěry v brak a v očividné falzifikáty, jednak literární demytologizace mýtů - zde spojená především s papežem Alexandrem VI., Leonardem da Vinci, renesančními humanisty či Tacitovou Germánií -, jež se usadily v historickém diskursu. Práce tedy prostřednictvím naratologické analýzy zkoumá postupy, které jsou v rámci těchto záměrů použity, a všímá si implikací pro teorie vztahu historického a literárního diskursu. Zároveň také ukazuje, že autoři se v závěrečné studii dopouštějí historického objektivismu a nereflektují literárnost vlastního textu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis analyzes the historical novel The Doubts of Salaí in terms of purpose, which the authors have clearly declared in the study attached to the novel. This purpose is both to ridicule the excessive confidence in the pulp and obvious fakes, and literary demythologization of myths - associated primarily with the Pope Alexander VI., Leonardo da Vinci, renaissance humanists or Tacit's Germania - which have settled in the historical discourse. Thus the thesis, through the narratological analysis, examines the procedures that are used within these purposes, and notes the implications for theories of the historical and literary discourses relationship. It also shows that in the final study the authors perpetrate historical objectivism and do not reflect the literariness of their own text. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)