Show simple item record

Specific features of artistic expression of children with handicaps
dc.contributor.advisorJakubcová Hajdušková, Lucie
dc.creatorBulková, Lucie
dc.date.accessioned2017-05-16T14:54:24Z
dc.date.available2017-05-16T14:54:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/57271
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá výtvarným projevem handicapovaných dětí. První část je věnována teoretickým východiskům tématu. Podává základní informace o dětském výtvarném projevu. Zabývá se využíváním výtvarného projevu pro účely pedagogické a terapeutické. Popisuje některé dosavadní poznatky o výtvarném projevu dětí s handicapy. Podstatná část je věnována výzkumnému šetření v oblasti výtvarného projevu dětí se zdravotním postižením. Výzkumné šetření má kvalitativní charakter a rysy akčního výzkumu. Zaměřuje se na konkrétní skupinu dětí mladšího školního věku. Snaží se popsat a pojmenovat případná specifika v jejich výtvarném procesu a výsledku. Zjištěné skutečnosti předkládá formou příběhů jednotlivých dětí, které zrcadlí jejich individuální projev (nejen výtvarný). Práce zároveň mapuje současnou podobu speciální výtvarné výchovy ve vybrané instituci. Na základě rozhovorů s pedagogy a osobní zkušenosti s vedením výtvarné výchovy u dětí s handicapy autorka hledá vhodný pedagogický přístup. Věnuje se také analýze kurikulárního dokumentu a snaží se formulovat doporučení ke zlepšení současné praxe výtvarné výchovy u dětí s handicapy.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the artistic expression of handicapped children. The first part is devoted to the theoretical background of the topic. Provides basic information about children's artistic expression. It deals with the use of creative expression for educational and therapeutic purposes. Describes some of the current knowledge about artistic expression of children with disabilities. A substantial part is devoted to research in the field of artistic expression of children with disabilities. The survey has a qualitative character and features of action research. It focuses on a specific group of children of primary school age. It seeks to describe and identify any specifics in their artistic process and outcome. Findings of fact submitted by the stories of children that reflects their individual expression (not only artistic). The work also showcases the contemporary art form of special education in the chosen institution. Based on interviews with teachers and personal experience with art education for children with disabilities writer looking for a suitable pedagogical approach. He is also the curricular document analysis and tries to formulate recommendations to improve the current practice of art education for children with disabilities. .en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvýtvarný projevcs_CZ
dc.subjectvýtvarná výchovacs_CZ
dc.subjecthandicapcs_CZ
dc.subjectartistic expressionen_US
dc.subjectart educationen_US
dc.subjecthandicapen_US
dc.titleSpecifika výtvarného projevu dětí s handicapycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-01-09
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId95339
dc.title.translatedSpecific features of artistic expression of children with handicapsen_US
dc.contributor.refereeKafková, Helena
dc.identifier.aleph001558747
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogy of Pre-School Ageen_US
thesis.degree.disciplinePedagogika předškolního věkucs_CZ
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogika předškolního věkucs_CZ
uk.degree-discipline.enPedagogy of Pre-School Ageen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá výtvarným projevem handicapovaných dětí. První část je věnována teoretickým východiskům tématu. Podává základní informace o dětském výtvarném projevu. Zabývá se využíváním výtvarného projevu pro účely pedagogické a terapeutické. Popisuje některé dosavadní poznatky o výtvarném projevu dětí s handicapy. Podstatná část je věnována výzkumnému šetření v oblasti výtvarného projevu dětí se zdravotním postižením. Výzkumné šetření má kvalitativní charakter a rysy akčního výzkumu. Zaměřuje se na konkrétní skupinu dětí mladšího školního věku. Snaží se popsat a pojmenovat případná specifika v jejich výtvarném procesu a výsledku. Zjištěné skutečnosti předkládá formou příběhů jednotlivých dětí, které zrcadlí jejich individuální projev (nejen výtvarný). Práce zároveň mapuje současnou podobu speciální výtvarné výchovy ve vybrané instituci. Na základě rozhovorů s pedagogy a osobní zkušenosti s vedením výtvarné výchovy u dětí s handicapy autorka hledá vhodný pedagogický přístup. Věnuje se také analýze kurikulárního dokumentu a snaží se formulovat doporučení ke zlepšení současné praxe výtvarné výchovy u dětí s handicapy.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the artistic expression of handicapped children. The first part is devoted to the theoretical background of the topic. Provides basic information about children's artistic expression. It deals with the use of creative expression for educational and therapeutic purposes. Describes some of the current knowledge about artistic expression of children with disabilities. A substantial part is devoted to research in the field of artistic expression of children with disabilities. The survey has a qualitative character and features of action research. It focuses on a specific group of children of primary school age. It seeks to describe and identify any specifics in their artistic process and outcome. Findings of fact submitted by the stories of children that reflects their individual expression (not only artistic). The work also showcases the contemporary art form of special education in the chosen institution. Based on interviews with teachers and personal experience with art education for children with disabilities writer looking for a suitable pedagogical approach. He is also the curricular document analysis and tries to formulate recommendations to improve the current practice of art education for children with disabilities. .en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV