K teorii narativní počítačové hry
On the theory of narrative computer game
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57030Identifikátory
SIS: 89135
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulka, Josef
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
27. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
narativ, simulace, zápletka, vyprávění, naratologie, počítačové hry, narativní počítačové hryK teorii narativní počítačové hry Bc. Jan Olšan Diplomová práce Univerzita karlova v praze, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotiky Vedoucí práce: Mgr. Jakub Češka, Ph.D. Praha 2013 Abstrakt Práce se zabývá počítačovými hrami s narativním obsahem (tedy takovými, které obsahují příběh). Má za cíl odhalit teoretické vymezení podstaty a fungování narativní počítačové hry jako specifické formy, které by mohlo prohloubit porozumění jejím vlastnostem a možnostem a poskytnout její rámcovou definici. Tuto základní podstatu objevuje v tom, jak je utvářeno spojení "aktér - herní situace". To se vyskytuje jak ve hře, tak ve vyprávění, a jako společný základ umožňuje spojení obou forem do nové tak, že aktérem se stává hráč, ovládající protagonistu příběhu a herní situací se stává narativ, tvořený příběhovou zápletkou a v ní obsaženým konfliktem, jemuž hráč čelí. Toto spojeni vytváří novou homogenní formu, ze které vyplývá přítomnost jak simulační, tak narativní složky v narativní počítačové hře. Tím je vysvětlena zdánlivá protichůdnost těchto dvou složek a rovněž také zdánlivě dualistická či smíšená povaha této formy.
On the theory of narrative computer game Bc. Jan Olšan Diplomová práce Univerzita karlova v praze, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotiky Vedoucí práce: Mgr. Jakub Češka, Ph.D. Praha 2013 Abstract The paper focuses on computer games that include narrative content (that is, such games that tell a story). Its goal is to reveal a theoretic delineation of the nature and inner working of narrative computer game as a specific (art) form, such that would broaden understanding of its properties, possibilities it opens and also to present a basic sort of a definition for it. This basic nature of the subject is discovered in the way the "agent - game situation" coupling is being formed. This coupling is present in both game and narrative, and being a common base, it facilitates integration of both forms into a new one, in this way: the player of the game becomes the agent, controlling the story's protagonist; and the narrative, constituted by the story plot and the conflict it includes and which the player faces, becomes the game situation. This integration produces a new, homogeneous form, from which both the simulation and the narrative parts of narrative computer game can be deduced. In this way it is shown that the apparent contradictory discrepancy between these two parts and the...