Show simple item record

Czechoslovakian propaganda during the interwar period: Propaganda practices of the Czechoslovakian Ministry of Foreign Affairs in Vienna
dc.contributor.advisorKöpplová, Barbara
dc.creatorLukešová, Olga
dc.date.accessioned2020-02-14T14:32:53Z
dc.date.available2020-02-14T14:32:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/56985
dc.description.abstractThis thesis investigates propaganda practices of the Czechoslovakian Ministry of Foreign Affairs applied especially to the local press of Vienna during the interwar period. The aim of the thesis is to explain the reasons that made the Czechoslovakian authorities take these steps and to reconstruct the events surrounding the subsidizing of the Vernay publishing house. A part of the investigation is an analysis of the press published under this house (Tag, Stunde, Börse, Bühne, Sphinx and business books of Compass) - its history, political orientation, columns, journalists, characteristics, etc. The emphasis is placed on changes brought by the Czechoslovakian influence. The thesis studies activities of the journalists (not only in Vernay ̓s newspapers) during the crucial moments of the history of the Austrian - Czechoslovakian relations (e.g. the Austro-German Customs Union of 1931) and then draws conclusions on the effectiveness the propaganda. In this regard, the aspects seen as the most problematic are especially the non-loyalty of some of the journalists, a wide awareness of the propaganda in both countries, and a choice of newspapers intended for the purpose of propaganda.en_US
dc.description.abstractRigorózní práce zkoumá propagandistické praktiky Ministerstva zahraničních věcí ČSR ve Vídni uplatňované zejména v tamějším tisku meziválečného období. Studiem archivních pramenů, metodou historické analýzy, byl učiněn pokus odůvodnit tyto kroky československé vlády a zrekonstruovat události okolo subvencování tiskového podniku Vernay. Součástí zkoumání je analýza listů zde tištěných (Tag, Stunde, Börse, Bühne, Sphinx a hospodářské adresáře Compass) - jejich historie, politické orientace, rubrik, redakčního obsazení, celkového charakteru apod., přičemž je zvláštní důraz kladen na změny, které do nich přineslo československé působení. Práce sleduje chování redakce těchto novin i ostatního rakouského tisku v klíčových momentech dějin rakousko-československých vztahů (např. za uzavření rakousko-německé celní unie v r. 1931) a na základě toho vyslovuje závěry ohledně efektivity celé propagandistické akce. Za problematické považuje hlavně nestoprocentní loajálnost některých redaktorů, široké povědomí o prováděné propagandě v rakouském i československém prostředí a výběr listů určených k propagandě.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectPress Propagandaen_US
dc.subjectCzechoslovakian Ministry of Foreign Affairsen_US
dc.subjectCzechoslovakian diplomacy during the Interwar Perioden_US
dc.subjectInterwar Press of Viennaen_US
dc.subjectJan Hajeken_US
dc.subjectEmil Oplatkaen_US
dc.subjectJosef Sromen_US
dc.subjectFerdinand Mareken_US
dc.subjectTisková propagandacs_CZ
dc.subjectMinisterstvo zahraničních věcí Československacs_CZ
dc.subjectmeziválečná diplomacie Československacs_CZ
dc.subjectvídeňský tisk 1919 - 1939cs_CZ
dc.subjectJan Hájekcs_CZ
dc.subjectEmil Oplatkacs_CZ
dc.subjectJosef Šromcs_CZ
dc.subjectFerdinand Marekcs_CZ
dc.titleMeziválečná propaganda Československa v zahraničí: propagandistické akce Ministerstva zahraničních věcí ve Vídnics_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-03-19
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId147330
dc.title.translatedCzechoslovakian propaganda during the interwar period: Propaganda practices of the Czechoslovakian Ministry of Foreign Affairs in Viennaen_US
dc.contributor.refereeBednařík, Petr
dc.identifier.aleph001706613
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineMediální studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineMedia Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csMediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enMedia Studiesen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csRigorózní práce zkoumá propagandistické praktiky Ministerstva zahraničních věcí ČSR ve Vídni uplatňované zejména v tamějším tisku meziválečného období. Studiem archivních pramenů, metodou historické analýzy, byl učiněn pokus odůvodnit tyto kroky československé vlády a zrekonstruovat události okolo subvencování tiskového podniku Vernay. Součástí zkoumání je analýza listů zde tištěných (Tag, Stunde, Börse, Bühne, Sphinx a hospodářské adresáře Compass) - jejich historie, politické orientace, rubrik, redakčního obsazení, celkového charakteru apod., přičemž je zvláštní důraz kladen na změny, které do nich přineslo československé působení. Práce sleduje chování redakce těchto novin i ostatního rakouského tisku v klíčových momentech dějin rakousko-československých vztahů (např. za uzavření rakousko-německé celní unie v r. 1931) a na základě toho vyslovuje závěry ohledně efektivity celé propagandistické akce. Za problematické považuje hlavně nestoprocentní loajálnost některých redaktorů, široké povědomí o prováděné propagandě v rakouském i československém prostředí a výběr listů určených k propagandě.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis investigates propaganda practices of the Czechoslovakian Ministry of Foreign Affairs applied especially to the local press of Vienna during the interwar period. The aim of the thesis is to explain the reasons that made the Czechoslovakian authorities take these steps and to reconstruct the events surrounding the subsidizing of the Vernay publishing house. A part of the investigation is an analysis of the press published under this house (Tag, Stunde, Börse, Bühne, Sphinx and business books of Compass) - its history, political orientation, columns, journalists, characteristics, etc. The emphasis is placed on changes brought by the Czechoslovakian influence. The thesis studies activities of the journalists (not only in Vernay ̓s newspapers) during the crucial moments of the history of the Austrian - Czechoslovakian relations (e.g. the Austro-German Customs Union of 1931) and then draws conclusions on the effectiveness the propaganda. In this regard, the aspects seen as the most problematic are especially the non-loyalty of some of the journalists, a wide awareness of the propaganda in both countries, and a choice of newspapers intended for the purpose of propaganda.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV