Show simple item record

Chance to Get a University Degree in the Population of Persons with Disabilites
dc.contributor.advisorTomeš, Igor
dc.creatorŠámalová, Kateřina
dc.date.accessioned2018-10-29T22:27:48Z
dc.date.available2018-10-29T22:27:48Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/56933
dc.description.abstractVzdělání je nástrojem vzestupné sociální mobility, a proto je nutné zabezpečit rovný přístup k němu všem společenským skupinám bez ohledu na jejich sociální či zdravotní charakteristiky. Jednou z mnoha skupin, která čelí zhoršenému přístupu ke vzdělání, je populace osob se zdravotním postižením. Ty se totiž v různých fázích svých vzdělávacích trajektorií setkávají s omezeními a překážkami, které jim podstatně ztěžují dosažení vyšších úrovní vzdělání. Ústředním tématem dizertační práce je přístupnost vysokoškolského vzdělání pro osoby se zdravotním postižením, tedy šance, že se plnohodnotně integrují do akademického života a prostředí a zdárně studium na vysoké škole absolvují. Teoretická část práce vytváří výchozí informační rámec zvoleného tématu, předkládá různá pojetí klíčových konstruktů práce a zasazuje je do relevantního oborového rámce - sociologie vzdělávání. Předmětem teoretického výkladu jsou rovněž teorie vzdělanostních nerovností a jednotlivé fáze vzdělávacího procesu osob se zdravotním postižením. V rámci provedené kvantitativní výzkumné studie je pozornost věnována především motivaci studentů se zdravotní postižením zahájit vysokoškolské studium stejně jako vlivům působícím na výběr studijního oboru. Předmětem výzkumného zájmu jsou také překážky, se kterými se mohou studenti v průběhu...cs_CZ
dc.description.abstractEducation is a tool towards upwards social mobility, and it is therefore essential to ensure equal access to it for all groups in society irrespective of their social standing or state of health. One of the many social groups faced with the risk of worsened access to higher levels of education in particular are the disabled, who, at various phases of their educational careers, face restrictions and barriers that substantially impede the achievement of higher levels of education. The central theme of the dissertation is the accessibility of university education for the disabled, that is, their chances of fully integrating into academic life and the university environment and successfully complete their studies there. The theoretical part of the thesis creates a broader informational framework for the chosen theme, presents varying concepts of key thematic constructs and places them within the relevant thematic framework - the sociology of education. The theoretical section also deals with the theory of educational inequalities and individual phases of the education process for the disabled. The quantitative study carried out primarily addressed the motivation of these students to begin studying at university, as well as the factors influencing their selection of field of study. The study was also...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleŠance na dosažení vysokoškolského vzdělání v populaci osob se zdravotním postiženímcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-02-27
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId102065
dc.title.translatedChance to Get a University Degree in the Population of Persons with Disabilitesen_US
dc.contributor.refereeHájková, Vanda
dc.contributor.refereeHavlík, Radomír
dc.identifier.aleph001686096
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVzdělání je nástrojem vzestupné sociální mobility, a proto je nutné zabezpečit rovný přístup k němu všem společenským skupinám bez ohledu na jejich sociální či zdravotní charakteristiky. Jednou z mnoha skupin, která čelí zhoršenému přístupu ke vzdělání, je populace osob se zdravotním postižením. Ty se totiž v různých fázích svých vzdělávacích trajektorií setkávají s omezeními a překážkami, které jim podstatně ztěžují dosažení vyšších úrovní vzdělání. Ústředním tématem dizertační práce je přístupnost vysokoškolského vzdělání pro osoby se zdravotním postižením, tedy šance, že se plnohodnotně integrují do akademického života a prostředí a zdárně studium na vysoké škole absolvují. Teoretická část práce vytváří výchozí informační rámec zvoleného tématu, předkládá různá pojetí klíčových konstruktů práce a zasazuje je do relevantního oborového rámce - sociologie vzdělávání. Předmětem teoretického výkladu jsou rovněž teorie vzdělanostních nerovností a jednotlivé fáze vzdělávacího procesu osob se zdravotním postižením. V rámci provedené kvantitativní výzkumné studie je pozornost věnována především motivaci studentů se zdravotní postižením zahájit vysokoškolské studium stejně jako vlivům působícím na výběr studijního oboru. Předmětem výzkumného zájmu jsou také překážky, se kterými se mohou studenti v průběhu...cs_CZ
uk.abstract.enEducation is a tool towards upwards social mobility, and it is therefore essential to ensure equal access to it for all groups in society irrespective of their social standing or state of health. One of the many social groups faced with the risk of worsened access to higher levels of education in particular are the disabled, who, at various phases of their educational careers, face restrictions and barriers that substantially impede the achievement of higher levels of education. The central theme of the dissertation is the accessibility of university education for the disabled, that is, their chances of fully integrating into academic life and the university environment and successfully complete their studies there. The theoretical part of the thesis creates a broader informational framework for the chosen theme, presents varying concepts of key thematic constructs and places them within the relevant thematic framework - the sociology of education. The theoretical section also deals with the theory of educational inequalities and individual phases of the education process for the disabled. The quantitative study carried out primarily addressed the motivation of these students to begin studying at university, as well as the factors influencing their selection of field of study. The study was also...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990016860960106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV