Možnosti využití individuálního vzdělávacího plánu u žáků s SPU
The utilize facilities of individual education plan by children with specific learning difficulties
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56751Identifiers
Study Information System: 122019
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Mužáková, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Specifické poruchy učení, individuální vzdělávací plán, dyslexie, dysgrafie, dysortografie,dyskalkulie, dyspraxie, diagnostika poruch učení, speciální vzdělávací podmínkyKeywords (English)
Specific learning difficulties, individual education plan, dyslexia, diagnostic of specific learning difficulties ,special learning conditionTématem bakalářské práce jsou speciální vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení. Cílem této práce je prozkoumat informovanost rodičů o možnosti využití individuálního vzdělávacího plánu při vzdělávání dětí se specifickými poruchami učení a podpořit roli rodičů ve výchovně-vzdělávacím procesu.Teoretický základ práce pojednává o pojmu specifické poruchy učení, o jejich etiologii, dělení, diagnostice. Dále definuje individuální vzdělávací plán, popisuje základní principy, ze kterých tento vzdělávací plán vychází. Praktická část zahrnuje kvantitativní výzkum dotazníkovou metodou, který zjišťuje stav informovanosti rodičů o této problematice, popis získaných údajů a jejich následné vyhodnocení. Klíčová slova: Specifické poruchy učení , individuální vzdělávací plán , dyslexie, dysgrafie, dysortografie,dyskalkulie, dyspraxie, diagnostika poruch učení, speciální vzdělávací podmínky
The topic of the thesis are the special educational needs of pupils with specific learning difficulties. The aim of this paper is to explore the awareness of parents about the possibility of using individual educational plan for the education of children with learning disabilities and support the role of parents in educational process. The theoretical base of the thesis discusses the concept of specific learning disorders, their etiology, classification, diagnosis. It also defines individual education plan, describes the basic principles on which this plan is based on. The practical part includes quantitative research questionnaire method that detects the condition of awareness of parents on this issue, a description of the data and their subsequent evaluation. Keywords: Specific learning difficulties, individual education plan, dyslexia, diagnostic of specific learning difficulties ,special learning condition