Show simple item record

The Development of Fine Motoric and Grapho-Motor in Children with Speach Disorders
dc.creatorMerendová, Gabriela
dc.date.accessioned2020-11-26T20:05:10Z
dc.date.available2020-11-26T20:05:10Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/56518
dc.description.abstractThis work is focused on the development of grapho- motor skills in children in a class with modified education programme. The development of motor, intellectual and speech functions in 6 children with impaired communication skill who attended a class with modified education programme in a nursery school were observed within a year. Exercising of fine motor and grapho- motor skills was performed daily beside the routine school programme. Case studies of these children were worked out. The results of these children were compared to the results of a group of 20 children of the same age in a common class of nursery school. Differences in all monitored parameters have been found. The most expressive were the differences in the area of speech functions between both groups. On the other hand, an approximation to the standard of drawing can be seen when comparing figure drawing in these children and in the drawings of their peers from a common class. Key words: pre-school children, grapho-motor skills, fine motor skills, speech functins, impaired communication skillen_US
dc.description.abstractTato práce byla zaměřena na sledování rozvoje grafomotoriky u dětí ve třídě s upraveným vzdělávacím programem. Byl sledován vývoj motorických, rozumových a řečových funkcí šesti dětí s narušenou komunikační schopností navštěvujících třídu s upraveným vzdělávacím programem mateřské školy v průběhu jednoho roku. Denně byla prováděna cvičení jemné motoriky a grafomotoriky mimo běžný školní program. Byly vypracovány kazuistiky těchto dětí. Výsledky těchto dětí byly porovnány s výsledky souboru 20 dětí stejného věku z běžné třídy mateřské školy. Byly zjištěny rozdíly ve všech sledovaných parametrech. Největší rozdíly mezi oběma soubory se projevily v oblasti řečových funkcí. Naopak při porovnání kresby postavy u těchto dětí s kresbami vrstevníků z běžné třídy lze sledovat u většiny dětí přiblížení se úrovně kresby. Klíčová slova: předškolní děti, grafomotorika, jemná motorika, řečové funkce, narušená komunikační schopnostcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectpre-school childrenen_US
dc.subjectgrapho-motor skillsen_US
dc.subjectfine motor skillsen_US
dc.subjectspeech functinsen_US
dc.subjectimpaired communication skillen_US
dc.subjectpředškolní dětics_CZ
dc.subjectgrafomotorikacs_CZ
dc.subjectjemná motorikacs_CZ
dc.subjectřečové funkcecs_CZ
dc.subjectnarušená komunikační schopnostcs_CZ
dc.titleRozvoj jemné motoriky a grafomotoriky u předškolních dětí s poruchami řečics_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-13
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId124714
dc.title.translatedThe Development of Fine Motoric and Grapho-Motor in Children with Speach Disordersen_US
dc.contributor.refereeHájková, Vanda
dc.identifier.aleph001625791
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csTato práce byla zaměřena na sledování rozvoje grafomotoriky u dětí ve třídě s upraveným vzdělávacím programem. Byl sledován vývoj motorických, rozumových a řečových funkcí šesti dětí s narušenou komunikační schopností navštěvujících třídu s upraveným vzdělávacím programem mateřské školy v průběhu jednoho roku. Denně byla prováděna cvičení jemné motoriky a grafomotoriky mimo běžný školní program. Byly vypracovány kazuistiky těchto dětí. Výsledky těchto dětí byly porovnány s výsledky souboru 20 dětí stejného věku z běžné třídy mateřské školy. Byly zjištěny rozdíly ve všech sledovaných parametrech. Největší rozdíly mezi oběma soubory se projevily v oblasti řečových funkcí. Naopak při porovnání kresby postavy u těchto dětí s kresbami vrstevníků z běžné třídy lze sledovat u většiny dětí přiblížení se úrovně kresby. Klíčová slova: předškolní děti, grafomotorika, jemná motorika, řečové funkce, narušená komunikační schopnostcs_CZ
uk.abstract.enThis work is focused on the development of grapho- motor skills in children in a class with modified education programme. The development of motor, intellectual and speech functions in 6 children with impaired communication skill who attended a class with modified education programme in a nursery school were observed within a year. Exercising of fine motor and grapho- motor skills was performed daily beside the routine school programme. Case studies of these children were worked out. The results of these children were compared to the results of a group of 20 children of the same age in a common class of nursery school. Differences in all monitored parameters have been found. The most expressive were the differences in the area of speech functions between both groups. On the other hand, an approximation to the standard of drawing can be seen when comparing figure drawing in these children and in the drawings of their peers from a common class. Key words: pre-school children, grapho-motor skills, fine motor skills, speech functins, impaired communication skillen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeN
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990016257910106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV