Porovnání motoriky u dětí s odlišným typem poruch autistického spektra
Comparison of motor skills in children with a different type of autism spectrum disorders
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56392Identifiers
Study Information System: 122305
Collections
- Kvalifikační práce [8832]
Author
Advisor
Referee
Daďová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport of the Disabled
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Autismus, spektrum autistických poruch, motorika, motorický vývoj, motorické testyKeywords (English)
Autism, autistic spectrum disorders, motor function,motor development, motor testsNázev práce: Porovnání motoriky u dětí s odlišným typem poruch autistického spektra. Cíle: Cílem práce je zjistit, zda jedinci s poruchami autistického spektra mohou mít určité společné charakteristiky v oblasti pohybových dovedností a zda při rozdílném typu poruchy budou výrazné rozdíly i v pohybovém projevu. Získané výsledky porovnáme jak vůči zdravé populaci, tak i mezi klienty. Metody: Výzkum byl proveden u tří jedinců s PAS. Byla sestavena testová baterie vycházející ze současných testových systémů. Vlastní testování jsme provedli v polovině školního roku na klientech s poruchami autistického spektra, následovala půlroční intervence, a v červenci bylo opět provedeno testování. Kvantitativní a kvalitativní výsledky byly zpracovány formou pozorování. Výsledky: Výsledky ukázaly na odchylky u sledovaných jedinců oproti zdravé populaci, tak i odchylky mezi jednotlivými poruchami autistického spektra. Klíčová slova: Autismus, spektrum autistických poruch, motorika, motorický vývoj, motorické testy.
Title: Comparison of motor skills in children with a different type of autism spectrum disorders. Objectives: The aim is to determine whether individuals with autism spectrum disorders may have some common characteristics in motor skills and that when a different type of fault will be significant differences in the kinetic expression. The results obtained as compared to the healthy population as well as among clients. Methods: The research was conducted in three individuals with ASD. Test battery was prepared based on the current test systems. Self testing was conducted in mid-school year to clients with autism spectrum disorders, followed by a six-month intervention, and in July was again tested. Quantitative and qualitative results were processed by the observation. Results: The results showed the differences in the observed individuals compared to healthy population, and the variation between autism spectrum disorders. Key words: autism, autistic spectrum disorders, motor function, motor development, motor tests.