Typologie a ikonografie motivu Odpočívajícího Krista. Devoční námět Odpočívajícího Krista na historickém území Čech pozdní gotiky a rané renesance
Typology and Iconography of Christ in Distress. Devotional theme of Christ in Distress in historical Bohemian lands in Late Gothic and early Renaissance
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56241Identifikátory
SIS: 102986
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ottová, Michaela
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
3. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Odpočívající Kristus, devoční (námět), ikonografie, sochařství, ČechyKlíčová slova (anglicky)
Christ in distress, devotional (subject§, iconography, sculpture, CzechDiplomová práce pojmenovaná Typologie a ikonografie motivu Odpočívajícího Krista. Devoční námět Odpočívajícího Krista na historickém území Čech pozdní gotiky a rané renesance mapuje výskyt neobvyklého tématu, který se začal ve střední Evropě častěji objevovat v poslední čtvrtině 15. století. Na našem území se pak rozšířil na počátku století následujícího. Práce reflektuje problém terminologie, hledá původ zobrazení v typologickém srovnávání i výskytu motivu. Nachází rozdílné ikonografické typy sedícího Krista Trpitele, jejichž nejzávažnější díla jsou představena v přiloženém katalogu. Autorka práce dospěla k názoru, že motiv měl velmi blízko k františkánské spiritualitě, ale také k význačnému znaku duchovního života středověkého člověka, totiž očekávání Apokalypsy. Klíčová slova: Odpočívající Kristus / devoční (námět) / ikonografie / sochařství / Čechy
The thesis named Typology and Iconography of Christ in Distress motive. Devotional theme of Christ in Distress in historical Czech lands in late Gothic and early Renaissance wants to survey the occurrence of an unusual topic that began more often appear in the last quarter of the 15th century in central Europe. It expanded at the beginning of the following century in our territory. The thesis reflects a problem of terminology, seeks views on the origin and typological comparison of the theme. Different iconographic types sitting Suffering Christ are located and the most important artworks are presented in the accompanying catalog. The author concludes that the motive was very close to Franciscan spirituality, but also to notable feature of medieval spiritual life of human, namely the expectance of Apocalypse. Key words Christ in distress / devotional (subject) / iconography / sculpture / Czech