Analýza podpory pro studenty se speciálními potřebami formou asistence při studiu na Univerzitě Karlově v Praze
Analysis of the support for students with special needs in the form of assistance during their studies at the Charles University in Prague
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56090Identifikátory
SIS: 110762
Kolekce
- Kvalifikační práce [18207]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jašurek, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
asistence, asistence při studiu, zdravotní postižení, terciální vzdělávání (vzdělávání poskytované školami vysokými a vyššími odbornými, student se speciálními vzdělávacími potřebami, hendikepKlíčová slova (anglicky)
assistance, assistance in the study, disability, handicap, tertiary education, students with special needsCílem bakalářské práce bylo analyzovat službu asistence při studiu fungující na Univerzitě Karlově v Praze. Výsledky analýzy by měly upozornit na přednosti a slabé stránky fungování služby asistence na UK. K odhalení těchto nedostatků a předností posloužily polostrukturované rozhovory provedené se studenty a asistenty, kteří svou součinností službu spoluvytvářejí. Zároveň byl uskutečněn rozhovor s pracovnicemi Kanceláře pro studenty se speciálními potřebami, které službu asistence na Karlově univerzitě koordinují. Pro srovnání byl podobný rozhovor proveden i s vedoucím Střediska handicapovaných studentů, které zajišťuje službu asistence při studiu na Vysoké škole ekonomické v Praze. Tyto rozhovory posloužily k bližšímu nahlédnutí do problematiky fungování služby asistence na UK. Studie analyzuje funkčnost služby a pokouší se vymezit potřeby, jež znevýhodněným studentům pomohou k vyrovnání studijních podmínek. Na základě získaných výsledků vymezuje práce účelnou formu asistence. Ze zjištěných nedostatků je podstatné zmínit nízkou úroveň informovanosti o službě a s tím související nesystematické podchycení znevýhodněných studentů a asistentů. Dále z výzkumu vyplývají problémy se špatnou koordinací služby. Asistenti také připomínkují nevyhovující formu zaškolení. Neaktuálnost databáze asistentů, která...
The aim of this bachelor thesis was to analyse assistance services functioning at Charles University in Prague. The results of the analysis should draw attention to strengths and weaknesses of the functioning of the service assistance at Charles University. To detect these weaknesses and strengths, semistructured interviews were used. The students and assistants (who together create this assistance) were interviewed. At the same time, also the employees of the Office for Students with Special Needs which coordinates the service assistance at Charles University were interviewed. For comparison, a similar interview was conducted with the head of the Centre for handicapped students, which provides service assistance at the University of Economics in Prague. These interviews were used to a more detailed insight into the work of assistance services at Charles University. The study analyses the functionality of the service and is attempting to define the needs to help disadvantaged students to balance study conditions. Based on the results of work defines effective form of assistance. The low level of awareness of the service and the related non-systematic underpinning of disadvantaged students and assistants would be the most important weakness to mention. Furthermore research showed problems with...