Zobrazit minimální záznam

Yoga and God
dc.contributor.advisorDuda, Petr
dc.creatorOrszágh, Ján
dc.date.accessioned2017-05-16T09:25:33Z
dc.date.available2017-05-16T09:25:33Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/55992
dc.description.abstractPředkládaná bakalářská práce je věnována problému Íšvary, nejvyššího Boha, ve filosofii jógy, jak je vyložena v Pataňdžaliho proslulých Jógasútrách. Ještě než je nastolena tato otázka, je předložen nástin filosofie klasické sánkhji a jógy a vysvětleny stěžejní pojmy a koncepty podle primárních textů (Íšvarakršnova Sánkhjakáriká a Pataňdžaliho Jógasútry) a sekundární literatury. Dále jsou zmíněny a probrány některé odlišnosti mezi nimi. Pak následuje výklad Pataňdžaliho konceptu Boha (jejž klasická sánkhja nezná) spolu s pojednáním o sútrách, v nichž je Íšvara definován či uveden. K těmto sútrám je pak připojeno několik úvah stran této zvláštní koncepce Boha. Po předložení argumentů je učiněn závěr, že pojetí Íšvary v Jógasútrách nemá souvislost s náboženským bhaktickým hnutím. Íšvara není v žádném smyslu stvořitelem vesmíru, nevyžaduje žádný kult ani náboženské jednání a setrvává věčně ve své pasivitě a dokonalosti. Nejlépe jej tudíž lze pochopit jako Boha jóginů, jehož účel se takříkajíc vyčerpává tím, že slouží jako dokonalý model pro člověka směřujícího k vysvobození. Podobně je zde poukázáno na to, že není vhodné interpretovat íšvara-pranidhánu jako oddanost Bohu, nýbrž spíše jako meditaci o Bohu vedoucí k samádhi, enstatické kontemplaci, kterou sútry představují jako cíl jógy. Na následujících stranách...cs_CZ
dc.description.abstractThe present BA thesis is devoted to the problem of Īśvara, the supreme God, in the yoga philosophy as explained by Patañjali in his well-known Yogasūtras. Before approaching this issue, the philosophy of the classical sāṃkhya and yoga respectively is outlined, principal concepts and terms are explained according to the primary texts (Īśvarakṛṣṇa's Sāṃkhyakārikā and Patañjali's Yogasūtras) as well as secondary literature. Some differences between the two schools are mentioned and treated, too. After that, Patañjali's conception of God (which is lacking in classical sāṃkhya) is exposed. Related sūtras are treated where Īśvara is defined and referred to. These are followed by some considerations over this peculiar concept of God. It is argued and concluded that the notion of Īśvara in the Yogasūtras is not in accordance with the religious bhakti movement. Not being in any sense creator of the universe nor enjoying any sort of cult or religious practice and remaining in his eternal inertness and perfection, Īśvara can be best seen as a God of the yogīs, whose only aim, so to speak, is to serve as a perfect model for a liberation-seeking person. In the same vein, it is suggested that īśvara-praṇidhāna should not be translated as devotion to the God, but rather meditation on the God leading to the samādhi, an...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectjógacs_CZ
dc.subjectPataňdžalics_CZ
dc.subjectsánkhjacs_CZ
dc.subjectbůhcs_CZ
dc.subjectÍšvaracs_CZ
dc.subjectyogaen_US
dc.subjectPatañjalien_US
dc.subjectsāṃkhyaen_US
dc.subjectgoden_US
dc.subjectĪśvaraen_US
dc.titleJóga a Bůhcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-11
dc.description.departmentInstitute of South and Central Asiaen_US
dc.description.departmentÚstav jižní a centrální Asiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId110246
dc.title.translatedYoga and Goden_US
dc.contributor.refereeŠtipl, Zdeněk
dc.identifier.aleph001629466
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineIndologyen_US
thesis.degree.disciplineIndologiecs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav jižní a centrální Asiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of South and Central Asiaen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csIndologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enIndologyen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná bakalářská práce je věnována problému Íšvary, nejvyššího Boha, ve filosofii jógy, jak je vyložena v Pataňdžaliho proslulých Jógasútrách. Ještě než je nastolena tato otázka, je předložen nástin filosofie klasické sánkhji a jógy a vysvětleny stěžejní pojmy a koncepty podle primárních textů (Íšvarakršnova Sánkhjakáriká a Pataňdžaliho Jógasútry) a sekundární literatury. Dále jsou zmíněny a probrány některé odlišnosti mezi nimi. Pak následuje výklad Pataňdžaliho konceptu Boha (jejž klasická sánkhja nezná) spolu s pojednáním o sútrách, v nichž je Íšvara definován či uveden. K těmto sútrám je pak připojeno několik úvah stran této zvláštní koncepce Boha. Po předložení argumentů je učiněn závěr, že pojetí Íšvary v Jógasútrách nemá souvislost s náboženským bhaktickým hnutím. Íšvara není v žádném smyslu stvořitelem vesmíru, nevyžaduje žádný kult ani náboženské jednání a setrvává věčně ve své pasivitě a dokonalosti. Nejlépe jej tudíž lze pochopit jako Boha jóginů, jehož účel se takříkajíc vyčerpává tím, že slouží jako dokonalý model pro člověka směřujícího k vysvobození. Podobně je zde poukázáno na to, že není vhodné interpretovat íšvara-pranidhánu jako oddanost Bohu, nýbrž spíše jako meditaci o Bohu vedoucí k samádhi, enstatické kontemplaci, kterou sútry představují jako cíl jógy. Na následujících stranách...cs_CZ
uk.abstract.enThe present BA thesis is devoted to the problem of Īśvara, the supreme God, in the yoga philosophy as explained by Patañjali in his well-known Yogasūtras. Before approaching this issue, the philosophy of the classical sāṃkhya and yoga respectively is outlined, principal concepts and terms are explained according to the primary texts (Īśvarakṛṣṇa's Sāṃkhyakārikā and Patañjali's Yogasūtras) as well as secondary literature. Some differences between the two schools are mentioned and treated, too. After that, Patañjali's conception of God (which is lacking in classical sāṃkhya) is exposed. Related sūtras are treated where Īśvara is defined and referred to. These are followed by some considerations over this peculiar concept of God. It is argued and concluded that the notion of Īśvara in the Yogasūtras is not in accordance with the religious bhakti movement. Not being in any sense creator of the universe nor enjoying any sort of cult or religious practice and remaining in his eternal inertness and perfection, Īśvara can be best seen as a God of the yogīs, whose only aim, so to speak, is to serve as a perfect model for a liberation-seeking person. In the same vein, it is suggested that īśvara-praṇidhāna should not be translated as devotion to the God, but rather meditation on the God leading to the samādhi, an...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jižní a centrální Asiecs_CZ
dc.identifier.lisID990016294660106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV