Narrative Structures in Virginia Woolf's Shorter Fiction
Narativní struktury v krátké próze Virginie Woolf
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55964Identifiers
Study Information System: 124195
Collections
- Kvalifikační práce [23420]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Virginia Woolf, James Joyce, Anton P. Čechov, modernismus, povídka, krátká próza, modernistická povídka, narativní struktury, naratologie, "Mrs Dalloway in Bond Street" (Paní Dallowayová na Bond Street), "Nové šaty", "Blue &, Green" (Modrá a zelená), "Nenapsaný román", Strašidelný dům, Paní Dallowayová, ellipsis, intertextualita, epistemologie, báseň v próze,metafikce, esejKeywords (English)
Virginia Woolf, James Joyce, Anton P. Chekhov, modernism, the short story, short fiction, the modernist short story, narrative structures, narratology, "Mrs Dalloway in Bond Street", "The New Dress", "Blue &, Green", "An Unwritten Novel", A Haunted House, Mrs Dalloway, ellipsis, intertextuality, epistemology, verbal painting, prose poem, metafiction, essaypráce Jedním ze základních principů modernismu bylo zpochybňovat existující kultucní normy a tradice, překonávat je, či se jich zcela zbavovat. Potřeba inovace se dotkla i žánru povídky. Virginia Woolf patřila mezi průkopníky modernistické povídky, přestože je její žánrová tvorba často přehlížena v porovnání s jejími romány či s jinými autory povídek, např. Katherine Mansfield či Jamesem Joycem. Tato bakalářská práce se zabývá narativními strukturami v krátké próze Virginie Woolf. Opírá se o předpoklad, že kvůli vzájemné tematické propojenosti není možné číst, pochopit a docenit povídky Virginie Woolf zcela odděleně od jejích románů, zároveň je však potřeba umět vnímat jejich kvalitu nezávisle na týchž románech, jelikož se jedná o dva rozdílné literární žánry. V úvodu je představen kulturně-literární kontext doby, ve které Woolf žila a tvořila, s důrazem na její obeznámenost s Čechovem a prvními postmoderními malíři. Náplní kapitol 2 a 3 je pak naratologická analýza čtyř povídek - "Mrs Dalloway in Bond Street" (Paní Dallowayová na Bond Street), "Nové šaty," "Blue & Green" (Modrá a zelená) a "Nenapsaný román." První část druhé kapitoly se zabývá intertextualitou v "Mrs Dalloway in Bond Street," Cílem je porovnat povídku s úvodní částí Paní Dallowayové. Oba texty jsou geneticky propojené a na...
Thesis Abstract One of the basic principles of modernism was to evaluate existing traditions and cultural norms, to innovate them, and to get rid of them if necessary. The need and urge to innovate proved to be immensely productive in the short story genre. The short story is now perceived as independent of other prose forms precisely thanks to the modernists. Virginia Woolf was one of the most enthusiastic innovators of the form, her work in the genre is nevertheless often overlooked in comparison to her novels, or even in comparison to other short story writers, such as Katherine Mansfield or James Joyce. This thesis deals with selected narrative structures in Virginia Woolf's shorter fiction. It works with the basic assumption that when Woolf's short stories are read, her novels have to be taken into account as well due to numerous thematic and other affinities. However, it is also of importance to evaluate Woolf's short fiction without measuring them against her novels as these are two distinct genres. The thesis introduction presents an overview of the literary and cultural context of the times in which Woolf lived and wrote, with emphasis on her familiarity with the Russian writers, primarily Chekhov, and the first Post-Impressionist painters. The thesis then carries out four separate analyses of four...