Porovnání kognitivního výkonu ve WAIS-III a v TAT pomocí škály SCORS
Comparison of cognitive achievement in WAIS-III and TAT through SCORS
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55935Identifiers
Study Information System: 96328
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Goldmann, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální kognice, Tématicko apercepční test, Wechslerova inteligenční škála, inteligence, sociální porozuměníKeywords (English)
social cognition, Thematic Apperception Test, Wechsler Intelligence Scale, intelligence, social understandingDiplomová práce se zabývá otázkou vztahu verbální inteligence a sociální kognice, a to prostřednictvím verbálních subtestů Wechslerovy inteligenční škály pro dospělé (3. revizí) a škály Diferencovanost Self a komplexnost reprezentace druhých a škály Porozumění sociální kauzalitě Tématicko apercepčního testu. V teoretické části jsou představeny pojmy inteligence a sociální kognice, dále psychologické testy inteligence a apercepční techniky. Teoretická část se rovněž věnuje sociální inteligenci jako odpovědi na otázku vztahu mezi inteligencí a sociální kognicí. V empirické části diplomové práce jsou zpracována data sebraná od 30 probandů, kteří se podrobili testování výše jmenovanými psychologickými testy. Data jsou zpracována korelační a faktorovou analýzou. Závěry statistického zpracování jsou v práci dále rozvíjeny v kontextu s teoretickými východisky a vědeckými poznatky. Diskuse poukazuje na omezení testování a navrhuje možnosti pro budoucí výzkum.
This thesis examines the relationship of verbal intelligence and social cognition through verbal subtests of Wechsler intelligence scales for adults (3rd revision) and Differential Self and Complexity of representations of People and Understanding of Social Causality scales in Thematic Apercepčního Test. The theoretical part introduces the concepts of intelligence and social cognition, as well as psychological tests of intelligence tests and apperception techniques. The theoretical part also focuses on the social intelligence as an answer to the question of the relationship between intelligence and social cognition. In the empirical part of the thesis data collected from 30 probands is processed who underwent testing above mentioned psychological tests. The data are processed with correlation and factor analysis. The conclusions statistical processing are in the thesis further developed in the context of the theoretical base of scientific knowledge. The discussion points to limits of the testing and suggests options for the future researchs.