Zhodnocení kvality výukových programů nabízených středisky ekologické výchovy
Evaluation of the Quality of the Tutorials Offered by the Centres of Environmental Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55795Identifiers
Study Information System: 100759
Collections
- Kvalifikační práce [20052]
Author
Advisor
Referee
Tesařová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
30. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato diplomová práce se zabývá kvalitativním hodnocením ekologických výukových programů, které lze využít k doplnění výuky geografie na základních a středních školách. Zaměřuje se na vybraná střediska ekologické výchovy, která tyto programy nabízejí v Praze a ve Středočeském kraji. Jedná se o střediska, která souhlasila s návštěvou pozorovatele na svém ekologickém výukovém programu. Čtenář se v této práci dočte, která témata, jimiž lze doplnit výuku Geografie, obsahují ekologické výukové programy těchto středisek, dále jak konkrétní výukové programy probíhají a které geografické dovednosti rozvíjejí. Cílem práce je zhodnotit nabídky středisek ekologické výchovy z hlediska témat geograficky zaměřených programů, a poté zjistit, které aktivity v konkrétních ekologických výukových programech jsou geograficky zaměřeny a které geografické dovednosti tyto aktivity rozvíjejí. Mimo jiné práce podává informaci o tom, jak ekologické výukové programy reálně probíhají. Diplomovou prací navazuji na bakalářskou práci, jejímž cílem bylo projít nabídky všech dohledatelných SEV, která v ČR pracují a vybrat z nich ekologické výukové programy, kterými lze doplnit výuku geografie. Tyto EVP jsem v bakalářské práci rozřadila podle jejich témat do tabulky, která má sloužit jako pomůcka pro učitele geografie k výběru...
This thesis deals with quality evaluation ofr ecological educational programmes that can be used to supplement high school Geography curricula. It focuses on a selection of ecological education centers offering these programmes in Prague and central Bohemia. Only the centers that allowed for observing their lessons and seminars were included in the thesis. This thesis contains details about various of these programmes and their topics and aims, along with an analysis pointing at which skills these programmes are designed to develop. The main goal of this thesis is to evaluate what various educational centers have to offer as far as geography oriented courses are concerned. Next, the thesis strives to ascertain which activies in particular ecological programmes are geography oriented and what skills do they develop. Apart from other things, the thesis provides information about running programmes. Those are evaluated using structured charts. This thesis is a continuation of my bachelor's project where I checked offers of all available ecology education centres in the Czech Republic and searched for programmes that could be used when teaching Geohraphy. These programmes were sorted and noted in a chart - this could enable Geography teacher to choose the best prorgamme for their class. This thesis is...