Vliv kooperativních her na sociální atmosféru ve třídě
Influence of Cooperative Games on Social Atmosphere in the Class
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55631Identifikátory
SIS: 120834
Kolekce
- Kvalifikační práce [8435]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vomáčko, Ladislav
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport
Katedra / ústav / klinika
Sporty v přírodě
Datum obhajoby
26. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
spolupráce, komunikace, skupinová dynamika, kooperativní učení, prostředí školní třídyKlíčová slova (anglicky)
cooperation, communication, group dynamics, cooperative learning, class environmentNázev práce: Vliv kooperativních her na sociální atmosféru ve třídě Cíl práce: Cílem práce je zjistit, jak významný vliv může mít půldenní kooperativní program se zaměřením na spolupráci na vzájemné vztahy mezi spolužáky jedné třídy a na následné vnímání třídní sociální atmosféry. Metody: Pro získání dat byl využit standardizovaný dotazník "Hodnotenie sociálnej atmosféry v triede." Výzkumu se zúčastnilo celkem 72 respondentů ze tří prvních ročníků šestiletého Gymnázia Jana Nerudy v Praze. K vyhodnocení jsou využity statistické metody jako aritmetický průměr, modus či medián. Výsledky: K pozitivnímu posunu v hodnocení třídní sociální atmosféry došlo ve všech zkoumaných skupinách. Nicméně v kontrolní skupině 1.D, kde kooperativní program neproběhl, nastalo výraznější zlepšení než v jedné z experimentálních skupin. Ověřili jsme, že půldenní program kooperativních her není dostačující k naplnění záměru výrazně ovlivnit vzájemné vztahy mezi spolužáky, ale může poukázat na nedostatky třídní sociální atmosféry. Klíčová slova: spolupráce, komunikace, skupinová dynamika, kooperativní učení, prostředí školní třídy
Title: Influence of Cooperative Games on Social Atmosphere in the Class Objectives: The goal of the thesis is to detect the importance of influence of a half-day cooperative program on relationships within one class and subsequent perception of social atmosphere in the class. Methods: The standardized questionnaire "Hodnotenie sociálnej atmosféry v triede" was used for data acquisition. 72 respondents of first three years of Jan Neruda Grammar School in Prague participated on the research. Statistic methods like arithmetic average, modus or median were used for data evaluation. Results: The positive shift in evaluation of social atmosphere in the class was visible in all analysed groups. Nevertheless in the control group 1.D. where the cooperative program was not used there was a more significant improvement than in one of experimental groups. We proved that a half-day program of cooperative games is not sufficient for fulfilment of intentions to influence relationships within the class, but it can point out the deficiencies of social atmosphere in the class. Keywords: cooperation, communication, group dynamics, cooperative learning, class environment