Zur Implementation der Rechtschreibreform in Österreich: Eine Untersuchung auf sprachmanagementtheoretischer Grundlage
On the implementation of the spelling reform in Austria: A research based on Language Management Theory
Implementace pravopisné reformy v Rakousku: Výzkum na bázi teorie jazykového managementu
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/55245Kolekce
- Kvalifikační práce [19393]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blahak, Boris
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
18. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Sprachmanagement, Rechtschreibreform, Österreich
Klíčová slova (anglicky)
Language Management, spelling reform, Austria
Tato sociolingvistická práce se zaměřuje na implementaci pravopisné reformy v Rakousku. Praktický výzkum vychází z teorie jazykového managementu. V práci je mimo jiné popsána cesta k pravopisné reformě linoucí se celým 20. stoletím. Práce si klade za cíl osvětlit problematiku a překážky spojené se zavedením reformy pravopisu, tj. poslední fází jazykového managementu. Co se týče metodologických postupů, byl s aktéry procesu proveden kvalitativní výzkum pomocí polostrukturovaných interview. Vybráni byli zástupci sekundárního školství a denního tisku. Získaná data jsou analyzována ve srovnání s dosavadním diskursem týkajícím se pravopisné reformy v německy mluvícím prostoru. Klíčová slova jazykový management, jazykové plánování, pravopisná reforma, Rakousko, sekundární vzdělávání, tištěná média
This sociolinguistic diploma thesis focuses on the implementation of spelling reform in Austria. Practical research is based on the theory of language management. The thesis describes also developmental path to the spelling reform through the entire 20th century. The work aims to shed light on the issues and barriers associated with the implementation of spelling reform, i.e. the last phase of language management. Regarding methodology, it was conducted qualitative research using semi-structured interviews with participants in the process. Representatives of secondary schools and newspapers were chosen for the research. The obtained data is analyzed in comparison with the discourse concerning the spelling reform in the German-speaking area. Keywords Language management, language planning, spelling reform, Austria, secondary education, print media