Specifika komunikace v mateřské škole
Specifics of communication in kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/54958/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54958Identifiers
Study Information System: 114462
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
24. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
komunikační strategie, mateřská škola, neverbální komunikace, program "Začít spolu", řeč zaměřená na dítě, socializace pomocí jazykaKeywords (English)
communication strategies, kindergarten, nonverbal communication, educational program "Step by Step", language addressed to children, language socialization(česky): Předložená bakalářská práce se zajímá o základní specifika komunikace v mateřské škole. Teoretické část této práce se věnuje jak obecné, tak specifické komunikaci mezi učitelkou a dětmi. Hlavní pozornost je věnována komunikačním funkcím, na kterých je vlastní komunikace postavena. Tato práce dále nabízí krátký pohled na český předškolní vzdělávací systém a stručně představuje alternativní vzdělávací programy se zvláštním zaměřením na program Začít spolu, na jehož základě funguje mateřská škola, ve které se natáčely audiovizuální podkladové materiály pro praktickou část této práce. Praktická část je koncipována jako kvalitativní popisná analýza specifických, často se opakujících ústředních znaků komunikace mezi učitelkou a dětmi. V závěru je možné navázání na zkoumanou problematiku vyjádřeno nutností dlouhodobého detailního výzkumu.
(in English): The present bachelor thesis examines basic specifics of communication in kindergarten. The theoretical part of the thesis is devoted to both general and specific communication between a teacher and children. The main focus is on communication functions upon which communication is built. The thesis also offers a basic insight into the Czech preschool education system and briefly presents alternative educational programs with special focus on the program Step by Step practiced in the kindergarten in which data were collected for the practical part of the thesis. The research reported consists of qualitative descriptive analyses of frequently repeated characteristics of the communication between a teacher and children. The conclusion calls for further longitudinal research in this area of communication.