Teaching English Effectively with an Interactive Whiteboard
Jak efektivně učit angličtinu s interaktivní tabulí
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54818Identifiers
Study Information System: 132478
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Vít, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
interaktivní tabule (IWB), výuka angličtiny, metodika, technologie, ActivInspire, příručkaKeywords (English)
interactive whiteboard (IWB), English teaching, methodology, technology, ActivInspire, guidelinesDiplomová práce Jak efektivně učit angličtinu s interaktivní tabulí se zabývá fenoménem interaktivních tabulí; jejich charakteristikou, instalací do škol, možnými způsoby využití a přínosem pro výuku angličtiny. Hlavním cílem je prozkoumat tuto pomůcku z různých úhlů pohledu, zmapovat situaci interaktivních tabulí v České republice a poskytnout technickou i metodickou podporu učitelům angličtiny jako cizího jazyka. Teoretická část shrnuje fakta o interaktivních tabulích na základě celosvětového výzkumu a publikací, zatímco hlavní část je více orientována na učitele a zaměřuje se na praktické aspekty využití IWB ve školách. Z toho důvodu zahrnuje průzkum, příručku s mnoha nápady, ukázkové aktivity vytvořené v softwaru ActivInspire a doplněné o detailní komentář, a na závěr školení, které bylo zorganizováno v Praze. Digitální přílohy jsou nedílnou součástí práce. Klíčová slova: interaktivní tabule (IWB), výuka angličtiny, metodika, technologie, ActivInspire, příručka
The diploma thesis Teaching English Effectively with an Interactive Whiteboard deals with the phenomenon of interactive whiteboards; their characteristics, installation in schools, possible ways of use and contributions to English lessons. The main aims are to examine the tool from various perspectives, to research the situation of IWBs in the Czech Republic and to provide technical as well as methodological support for teachers of English as a foreign language. The theoretical part summarises facts about interactive whiteboards on the basis of worldwide research and publications, whereas the main body is more teacher-oriented and focuses on the practical aspects of using IWBs at schools. Therefore, it includes a survey, guidelines with many ideas, sample activities created in the software ActiveInspire and accompanied by a detailed commentary, and finally, training for teachers which was organised in Prague. Digital appendices form an inseparable part of the thesis. Key words: interactive whiteboard (IWB), English teaching, methodology, technology, ActivInspire, guidelines