Show simple item record

Value System at Teaching of the Normal school in Prague at the Turn of 18th and 19th Century
dc.contributor.advisorTinková, Daniela
dc.creatorRaška, Jakub
dc.date.accessioned2017-05-16T03:25:36Z
dc.date.available2017-05-16T03:25:36Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/54716
dc.description.abstractTato práce je věnována Normální škole v Praze, která byla po zavedení tereziánského Všeobecného školního řádu (1774) vzorovou institucí pro nižší školství v habsburských Čechách. Z toho důvodu mohou být její vyučovací metody a specifický hodnotový systém chápány jako norma pro ostatní nižší školy v české dědičné zemi. Kladu si za cíl postihnout hodnoty, které škola žákům vštěpovala. Za původce těchto hodnot v práci označuji rakouský stát. První kapitola obsahuje obecný přehled vývoje nižšího školství od reforem Marie Terezie do školských zákonů Františka II. v prvních letech 19. století. Ve druhé kapitole se snažím na základě čtyř textů různých autorů, kteří měli velký podíl na prosazování školské reformy v Čechách, či byli přímo spojeni s pražskou Normální školou, ukázat způsoby, jak je ve státně-osvícenském školském diskurzu akcentováno spojení státu a školy. V kapitole poslední je na základě dobových teoretických textů o výchově, školních učebnic a pramenů vzniklých činností školy představena školní (= státní) vize dokonalého člověka a jeho výchovy. Klíčová slova: Normální škola v Praze, české osvícenství, počátky moderního státu, etatizace, hodnotový systém, Aleš Pařízek, Ferdinand Kindermann, Marie Terezie, Josef II.cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the Normal School in Prague, which was after the introduction of theresian General School Regulation (1774) a pattern for the lower education in Habsburgian Bohemia. For this reason, its teaching methods and distinctive value system could be understood as a norm for other lower schools in the Czech inherited land. The first chapter contains an overview of the development of the lower education from educational reforms of Maria Theresa to educational laws of Francis II. in the early years of the 19th century. In the second chapter, the author of this paper tries to show the ways in which the state-enlightenment school discourse puts emphasis on the connection of the state and the school on the basis of four texts by various authors, who had large participation in promoting the school reform in the Czech lands or were directly connected with the Prague Normal School. The last chapter, based on period theoretical texts on education, textbooks and sources compiled by the school, describes the school (= state) vision of the perfect man and his upbringing. Key words: Normal School in Prague, Bohemian Enlightenment, dawning of the modern state, etatization, value system, Alexius Pařízek, Ferdinand Kindermann, Maria Theresa, Joseph IIen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectškolstvícs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectosvícenství,učitelécs_CZ
dc.subjectNormální škola v Prazecs_CZ
dc.subjectSchoolingen_US
dc.subjectEducationen_US
dc.subjectEnlighmenten_US
dc.subjectTeachersen_US
dc.subjectNormal School in Pragueen_US
dc.titleHodnotový systém ve výuce Normální školy v Praze na přelomu 18. a 19. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-10
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId123797
dc.title.translatedValue System at Teaching of the Normal school in Prague at the Turn of 18th and 19th Centuryen_US
dc.contributor.refereePokorná, Magdaléna
dc.identifier.aleph001625876
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistoryen_US
thesis.degree.disciplineHistoriecs_CZ
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enHistoryen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce je věnována Normální škole v Praze, která byla po zavedení tereziánského Všeobecného školního řádu (1774) vzorovou institucí pro nižší školství v habsburských Čechách. Z toho důvodu mohou být její vyučovací metody a specifický hodnotový systém chápány jako norma pro ostatní nižší školy v české dědičné zemi. Kladu si za cíl postihnout hodnoty, které škola žákům vštěpovala. Za původce těchto hodnot v práci označuji rakouský stát. První kapitola obsahuje obecný přehled vývoje nižšího školství od reforem Marie Terezie do školských zákonů Františka II. v prvních letech 19. století. Ve druhé kapitole se snažím na základě čtyř textů různých autorů, kteří měli velký podíl na prosazování školské reformy v Čechách, či byli přímo spojeni s pražskou Normální školou, ukázat způsoby, jak je ve státně-osvícenském školském diskurzu akcentováno spojení státu a školy. V kapitole poslední je na základě dobových teoretických textů o výchově, školních učebnic a pramenů vzniklých činností školy představena školní (= státní) vize dokonalého člověka a jeho výchovy. Klíčová slova: Normální škola v Praze, české osvícenství, počátky moderního státu, etatizace, hodnotový systém, Aleš Pařízek, Ferdinand Kindermann, Marie Terezie, Josef II.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the Normal School in Prague, which was after the introduction of theresian General School Regulation (1774) a pattern for the lower education in Habsburgian Bohemia. For this reason, its teaching methods and distinctive value system could be understood as a norm for other lower schools in the Czech inherited land. The first chapter contains an overview of the development of the lower education from educational reforms of Maria Theresa to educational laws of Francis II. in the early years of the 19th century. In the second chapter, the author of this paper tries to show the ways in which the state-enlightenment school discourse puts emphasis on the connection of the state and the school on the basis of four texts by various authors, who had large participation in promoting the school reform in the Czech lands or were directly connected with the Prague Normal School. The last chapter, based on period theoretical texts on education, textbooks and sources compiled by the school, describes the school (= state) vision of the perfect man and his upbringing. Key words: Normal School in Prague, Bohemian Enlightenment, dawning of the modern state, etatization, value system, Alexius Pařízek, Ferdinand Kindermann, Maria Theresa, Joseph IIen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
dc.identifier.lisID990016258760106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV